🛠️ Just nu pågår en större helrenovering här. Om du hittar något som inte fungerar som det ska får du gärna höra av dig!

Skip to main content
profile pic
Anders Thoresson

Veckogenomgången är rätt tillfälle att höja blicken

| | | Lästid: 2 minuter (2411 tecken)

Närbild på en kikare.

Att ha listor med projekt och uppgifter är ett utmärkt stöd i det dagliga arbetet. Men då och då behöver du också höja blicken och se till att listorna verkligen är aktuella. Kanske behöver någon av uppgiftslistorna kompletteras, kanske saknas något helt och hållet från din projektlista, kanske har något blivit överspelat och kan strykas.

Hur ofta är en smaksak, men åtminstone en gång varannan vecka tycker jag är en bra idé. Allra helst en gång i veckan. Varför?

Vi är vana vid att tänka i arbetsveckor. Att avsluta en vecka med att gå igenom listorna är ett bra sätt att samla ihop alla tankar, att få ned alla lösa trådar på papper, att få en överblick över veckan som kommer för att sen kunna ta ledigt.

Det uppenbara kan därför tyckas vara att göra den här genomgången på fredagar. Mitt förslag är istället att försöka hinna med det en dag tidigare.

Under flera år satte jag mig med mina listor efter lunch på fredag. Och alldeles för många gånger hittade jag saker som jag borde ha hunnit med under veckan. Sällan särskilt stora saker, projektlistan ser ju till att jag har koll på dem. Men ändå tillräckligt omfattande för att resten av fredagseftermiddagen skulle bli stressig.

Därför försöker jag numera göra veckogenomgången redan under torsdagen. Då har jag sedan hela fredagen på mig att avsluta arbetsveckan under kontrollerade former, samtidigt som jag får en tidig känsla för hur nästa vecka kommer att bli.

Under veckogenomgången tycker jag att några saker är viktigare än andra:

  1. Titta igenom din projektlista. Stryk sånt som är avklarat eller inte längre behöver göras. Lägg till nya projekt som dykt upp under veckan. Se till att alla deadlines är de som gäller. Finns det något projekt där du är beroende av någon annan för att komma vidare? Påminn i så fall om du väntat länge.
  2. Titta igenom dina uppgiftslistor. Behöver några av dem brytas ner i mindre delar för att du verkligen ska ha koll på allt som ska göras.
  3. Titta igenom kalendern, både för den gångna veckan och den som kommer. För alla möten som varit under veckan, har du tagit hand om anteckningar och uppgifter som dök upp? För alla möten under veckan som kommer, har du koll på allt du behöver ha koll på?
  4. Har du inte tömt dina inkorgar under veckan är det här rätt tillfälle att göra det.
  5. Titta igenom listan med dina kommande projekt. Är det dags att aktivera något av dem?

Det här är ett inlägg i årets upplaga av #blogg100. Utmaningen handlar om att skriva ett blogginlägg varje dag under 100 dagar i sträck, med start den första mars. Jag är med för första gången och har bestämt mig för att skriva 100 inlägg som hjälper dig att använda din dator på ett smartare sätt, för att bli mindre stressad och mer effektiv.

För att inte missa något av det jag skriver kan du prenumerera på mejllistan här nedan. Eller lägga till min webbplats i din RSS-läsare.

Länkar till alla mina tips hittar du här.

[et_bloom_inline optin_id=optin_9]