Apples programbutik Itunes Store är som en digital leksaksaffär med massor av Ipadspel och program för barn i alla åldrar. En del utger sig för att vara särskilt pedagogiska, men som förälder kan man nöja sig med att leta efter det som är roligt. – Lär barnen sig något på vägen är väl det bra, men deras lek måste få vara lek, säger forskaren Jonas Linderoth.
Kategorin ”Education” i Itunes Store innehåller knappt 5 000 program till pekdatorn Ipad. Inte alla vänder sig till barn, men många gör det. Precis som i resten av Apples programbutik är kvaliteten varierande.
En del är helt ointressant för svenska användare, andra program är direkt dåliga, många är kul. En del av dem kan säkert lära spelaren något om matematik eller språk.
– Men framför allt tycker jag att spel måste få vara roliga, och man ska inte tro att det går att hitta spel som är något slags lärandemaskiner, säger Jonas Linderoth.
Han är doktor i pedagogik vid Göteborgs universitet och forskar på spel och lärande. Problemet är enligt honom att god pedagogik och god speldesign ofta är två olika saker.
– För lärandet kan det vara bra att tvingas att stanna upp och reflektera, att leta reda på fakta eller något annat. Men det är inte så en speldesigner vill skapa sitt spel. Designern vill hålla spelaren kvar i spelet så länge som möjligt. ”Flow”, att spelaren hela tiden ska komma vidare, är en helig ko i spelutveckling.
Som ett exempel nämner Jonas Linderoth ett brädspel som heter Carcassonne.
– Det innehåller ganska komplexa beräkningar och när jag spelar det vid köksbordet med min åttaåring tvingas han räkna ut poängen. I Ipadversionen är det datorn som räknar. Man får akta sig, tekniken kan stjälpa lärandemomentet i syfte att göra spelen mer underhållande och roliga. Å andra sidan kan man då fokusera på strategi och sådana saker.
Är problemet, ur ett pedagogiskt perspektiv, att datorspelet sköter för mycket?
– Precis. Tvingas barnen att räkna själva kan det funka väldigt bra. Barnen behöver utsättas för lite friktion, tar man bort den för att göra spelet enklare, då minskar också inslaget av lärande.
Men när jag ser hur min femåriga dotter använder min Ipad upplever jag det som att hon tränar både matematik och språk?
– Det är klart att alla aktiviteter har något slags sidoeffekt. Just språkfärdigheter är en sak som tränas väldigt bra med hjälp av IT. Många spelare är duktiga på engelska. Och det är klart att det finns spel som kan träna förmågan att räkna. Men det är viktigt att behålla perspektivet: Det finns många överord om hur spelande kan underlätta lärandet. Jag har sett spelande som fungerar bra som pedagogik, men då är det ofta tack vare en duktig pedagog.
Så vad gör man som förälder?
– Man letar efter spel som barnen tycker är roliga. Man måste inte avkräva all lek något slags nytta, det får vi nog av senare i livet. Spel måste få vara roliga, lek måste få vara lek.