I många intervjuer jag gjort om digitalisering de senaste två-tre åren har ett resonemang återkommit: Det behövs personer som förstår både teknik och verksamhet för att nå bästa resultat. Med start den här veckan har jag den rollen, tänkt att fungera som en brygga mellan de som kan tekniken på djupet och de som kan verksamheten på djupet. Tekniken är AI, verksamheten journalistik och media och sammanhanget är Medier & demokrati på Lindholmen i Göteborg.
Hur kan artificiell intelligens hjälpa svenska medier att producera bättre journalistik? Och hur kan tekniken stärka mediebranschens affärsmodeller? Det är två frågor som jag ska ägna stor del av det kommande året åt, som projektledare för en pilotsatsning inom medierelaterad AI-innovation.
Satsningen leds av Medier & demokrati och AI Innovation of Sweden och från start deltar Hall Media, Stampen och Sveriges Television. Både Medier & demokrati och AI Innovation of Sweden har sin hemvist på Lindholmen Science Park.
Medier & demokrati är en nationell samverkansplattform för medieinnovation och samhällsforskning, AI Innovation of Sweden är Sveriges nationella center för tillämpad AI-innovation där näringsliv, forskning och offentlig sektor tillsammans utforskar hur AI kan stärka svensk konkurrenskraft och välfärd.
Mitt uppdrag som projektledare är att vara bryggan mellan de medieföretag som är med i satsningen och de teknikbolag som kommer ta plats allt eftersom det blir klart vilka teknikpiloter mediebolagen behöver. Arbetet kommer dessutom följas av forskaren Jenny Wiik, som precis som jag är nyanställd på Lindholmen, i en roll som så kallad flexitforskare.
Att få vara med i det här sammanhanget känns fantastiskt kul! Det blir ett nytt sätt att få användning av det jag lärt mig under 20 år som teknikjournalist, både vad gäller hur media fungerar och branschens utmaningar och vad tekniken är och vilka möjligheter och utmaningar den ger.
Jag är övertygad om att bärkraftiga medier är en nödvändighet i en demokrati och ser fram emot att få vara med och utforska hur tekniken kan användas för att skapa förutsättningar för det.
Jobbar du på ett företag som utvecklar med AI-lösningar som svenska medier kan ha nytta av? Jobbar du i mediebolag som har utmaningar som kanske kan lösas med artificiell intelligens? Finns du i den akademiska världen och har tankar och idéer om mötet mellan teknik och journalistik eller medias affärer? Hör av dig!
Och frilansandet som varit min jobbvardag sedan 2006? Det skruvas ner, till 40 procent. Tid som bland annat kommer att användas till Digitalsamtal, fortsatta föreläsningar och skrivuppdrag.