đŸ› ïž Just nu pĂ„gĂ„r en större helrenovering hĂ€r. Om du hittar nĂ„got som inte fungerar som det ska fĂ„r du gĂ€rna höra av dig!

Skip to main content
profile pic
Anders Thoresson

Nya spelmekanismer med prenumerationer pÄ spel?

| | LĂ€stid: 3 minuter (2886 tecken)

SkÀrmdump frÄn Apple Arcade.

PĂ„ mĂ„ndag slĂ„r Apple upp dörrarna till ”spelhallen” Arcade. Runt hörnet vĂ€ntar Googles plattform Stadia. Vad jag Ă€r nyfiken pĂ„? Hur nya affĂ€rsmodeller pĂ„verkar utvecklarnas sĂ€tt att locka spelare till spelen.

Jag har en teori: Mycket av den oro som luftas kring digitalisering och teknikutveckling, bÄde i den offentliga debatten och i mer privata sammanhang, egentligen handlar vÀldigt lite om sjÀlva tekniken. Skrapar man pÄ ytan visar det sig ofta att det istÀllet Àr affÀrsmodellerna som Àr det man har problem med.

Ta diskussionen om skĂ€rmtid. Jag hör till dem som in i det lĂ€ngsta försöker undvika begreppet över huvud taget. Av den enkla, och ofta upprepade, anledningen att det inte gĂ„r att klumpa ihop allt det som en telefon kan anvĂ€ndas till i ett enda begrepp (alltsĂ„ ”skĂ€rmtid”) och sen med bergfast övertygelse slĂ„ fast att skĂ€rmtid antingen Ă€r bra eller dĂ„ligt.

Det beror helt enkelt pÄ. Det beror pÄ vad som hÀnder pÄ skÀrmen.

En del av det Ă€r spel. Idag ofta med annonser eller nĂ„gon slags freemium-modell. Gratis att komma igĂ„ng, men sedan med olika i-spel-köp som genererar intĂ€kter till utvecklaren. Kopplat till de hĂ€r intĂ€ktsströmmarna finns ocksĂ„ olika sĂ€tt att locka spelarna att komma tillbaka. Fortnite har exempelvis sina ”sĂ€songer” med nya skins och andra tillbehör som lockar fram plĂ„nboken med nĂ„gra veckors mellanrum. Andra spel har ett upplĂ€gg som fĂ„r spelaren att plocka fram telefonen ett par gĂ„nger om dagen för att inte missa viktiga hĂ€ndelser.

Men om intÀkterna inte kommer frÄn i-spel-köp eller annonser, hur kommer det att pÄverka utvecklarnas designval?

Med start pĂ„ mĂ„ndag gĂ„r det att börja skönja svaret pĂ„ det. DĂ„ lanserar Apple sin ”spelhall” Arcade, en prenumerationstjĂ€nst som kommer att kosta fem dollar i mĂ„naden. För den pengen fĂ„r kunderna tillgĂ„ng till ett hundratal exklusiva speltitlar, utan vare sig annonser eller i-spel-köp.

Senare i höst lanserar Google sin spelplattform Stadia, dÀr det ocksÄ finns ett prenumerationserbjudande i form av Stadia Pro.

I vilken utstrÀckning prenumerationsmodellen kommer fÄ genomslag i sjÀlva spelen beror givetvis till stor del pÄ hur Apple och Google valt att fördela pengarna till utvecklarna. Om det finns en tydlig koppling mellan spelad tid och intÀkt, vilket i alla fall inte Àr en orimlig gissning, Àr det inte sÀkert att det syns över huvud taget.

Men kanske anvÀnder bÄde Apple och Google andra sÀtt att pÄverka utvecklarna. Företagen Àr givetvis vÀl medvetna om den globala diskussionen om skÀrmtid, vilket bland annat syns i funktioner som SkÀrmtid i Apples iOS-prylar dÀr det gÄr att fÄ veckorapporter om hur telefonen eller plattan har anvÀnts. Om man tÀnker sig att Arcade, i till viss del ocksÄ Stadia, har ett innehÄll som vÀnder sig till barn och ungdomar men en affÀrsmodell som tar sikte pÄ förÀldrarna (som sjÀlvklart kommer tycka att det Àr skönt att betala en fast mÄnadsavgift och veta att barnen slipper annonser och att de sjÀlva inte behöver bidra med ytterligare köp i spelen), dÄ kanske det kommer att synas i spelens upplÀgg ocksÄ. FÀrre krokar som fÄr spelaren att kÀnna sig tvingad att komma tillbaka, mer fokus pÄ att det ska kÀnnas roligt.

I min dator finns ett utkast till en lÀngre text om oro för digitalisering kontra oro för affÀrsmodeller. Idag fick det bli det hÀr kortare resonemanget. Om du skriver upp dig som prenumerant pÄ mitt nyhetsbrev hÀr nedanför kommer du inte missa nÀr jag blivit klar med den lÀngre texten.