Jag förstÄr dramaturgin, att det Àr nÄgot kittlande att stÀlla mÀnniska mot maskin. Men det Àr fel. Datorer Àr inte smarta. Datorer kan inte förslava oss. Datorer gör bara vad andra mÀnniskor har instruerat dem att göra.
âProgrammering pĂ„ skolschematâ var rubriken pĂ„ ett radioinslag i Vetandets vĂ€rld. Besök pĂ„ svensk skola, utblick till andra lĂ€nder och mĂ„nga bra argument för varför barn och unga bör lĂ€ra sig grunderna i programmering.
Men jag studsade till pÄ introduktionen till inslaget:
Ăr kanske programmering nĂ„got som kanske borde höra till allmĂ€nbildningen, eftersom datasystem Ă€r sĂ„ centrala i vĂ„rt samhĂ€lle? Kanske Ă€r det sĂ„ att kunskaperna behövs av demokratiska skĂ€l, sĂ„ att vi inte blir slavar under maskinerna?
Jag hÄller med om att programmering behövs av demokratiska skÀl. Varför förklarade jag bland annat i en text i vÄras, TvÄ miljoner dollar inget argument för att lÀra barn programmera.
Jag förstÄr dramaturgin, att det Àr nÄgot kittlande att stÀlla mÀnniska mot maskin.
Men det Àr fel.
Datorer Àr inte smarta. Datorer kan inte förslava oss.
Datorer gör bara vad andra mÀnniskor har instruerat dem att göra.
Barn och ungdomar (och vuxna!) behöver lÀra sig hur datorer och internet fungerar. Men inte för att undvika att bli förslavade av datorer. Utan för att undvika att hamna i ett underlÀge gentemot de som lÀrt sig att utnyttja teknikens möjligheter.
NĂ€r jag förelĂ€ser om de hĂ€r frĂ„gorna â ofta för lĂ€rare â brukar jag börja med att frĂ„ga om nĂ„gon kan berĂ€tta för mig vad som avgör vad som hamnar överst i trĂ€fflistan hos sökmotorn. De flesta har över huvud taget inte reflekterad över frĂ„gestĂ€llningen. NĂ„gon brukar gissa att det Ă€r den som betalar mest. Ytterst fĂ„ vet att det handlar om de rankingsalgoritmer som utvecklare hos sökmotorn har konstruerat.
Det Àr inte sökmotorn som bestÀmmer vad som handlar överst. MÀnniskor har bestÀmt hur rankingen ska gÄ till, sen rÄkar det vara sÄ att en dator Àr vÀldig mycket snabbare pÄ att följa de reglerna och presentera ett resultat.
Och sĂ„ kommer det vara överallt dĂ€r datorer tar plats: Tekniken utför, men det Ă€r mĂ€nniskorna som bestĂ€mmer. Och eventuellt âförslavarâ.