🛠️ Just nu pågår en större helrenovering här. Om du hittar något som inte fungerar som det ska får du gärna höra av dig!

Skip to main content
profile pic
Anders Thoresson

Med mobilen i fickan är vi spårbara på stan

| | | | | | Lästid: 2 minuter (2075 tecken)

Jag vet att jag inte hade gillat det. För något år sedan blev det också stor debatt när tjuvlyssnande soptunnor placerades ut runt om i London. Det ska bli spännande att se vilka reaktioner det här får.

Tveksamt samarbete mellan Knorr och Aftonbladet.

Det trådlösa nätverket i mobiltelefonen gör att du kan surfa billigare, genom att koppla upp dig till ett wifi-nät istället för att använda mobilnätet.

Och bluetooth-kretsen gör det möjligt att koppla telefonen till ett trådlöst headset, ett aktivitetsarmband, en högtalare eller andra tillbehör.

Men både wifi och bluetooth går att använda på andra sätt: För att följa hur du rör dig på stan, eller för att skicka reklam till din telefon.

Dagens Media skriver om en ny kampanj som sopptillverkaren Knorr genomfört i samarbete med Aftonbladet. En foodtruck delade ut gratisprover på stan. Medan de soppsugna stannade och smakade användes bluetoothsändare i bilen för att leta efter Aftonbladet-appar i deras mobiltelefoner. Senare skickades ett erbjudande om ytterligare ett smakprov till dem som hade stannat första gången.

Några tekniska nyheter finns inte i kampanjen. Det intressanta är istället hur Knorr och Aftonbladet förhöll sig till användarnas integritet.

Väldigt lättsinnigt, är svaret:

Mottagarna av gratissoppan fick ingen information om att deras mobiler scannades i syfte att kunna göra riktad reklam.

En av de ansvariga försäkrar att någon personlig data aldrig samlades in. Och konstaterar vidare att man “måste vara mycket försiktig med vilken typ av budskap” som skickas ut på det här sättet.

Ett erbjudande om gratissoppa anses vara på rätt sida gränsen, med det hade varit “en helt annan sak om” om man använt tekniken för att göra en kundundersökning.

Det hela ses som ett test där det ska bli intressant att se vilka reaktionerna blir.

Jag vet att jag inte hade gillat det. För något år sedan blev det också stor debatt när tjuvlyssnande soptunnor placerades ut runt om i London. Det ska bli spännande att se vilka reaktioner det här får.

Den här gången användes tekniken för att skicka ut ett enstaka erbjudande. Men det finns många andra möjligheter. Exempelvis går det att hålla koll på när en viss mobiltelefon kommer in i en butik, genom att ha bluetoothsändare vid entrén. Genom att placera ut bluetoothsändare i närheten av kassan går det att åtminstone göra en intelligent gissning om något köptes eller inte. Och sen fatta beslut om kommande erbjudanden utifrån den insamlande informationen.

För att undvika att din mobiltelefon blir en måltavla för reklam kan du stänga av bluetooth när du rör dig på stan. Eller, i en iPhone, gå in i inställningarna för platstjänster och stänga av de appar som inte ska ha tillgång till var du befinner dig.