I senaste avsnittet av riskkapitalfirman Andreessen Horowitz podcast a16z intervjuar Chris Dixon Blake Masters som skrivit boken Zero to One tillsammans med riskkapitalisten Peter Thiel. Bokens titel, Zero to One, syftar pĂ„ att bygga nĂ„got nytt, till skillnad frĂ„n One to N â att kopiera, att sprida nĂ„got som redan finns, i det hĂ€r sammanhanget en förkortning för globalisering. Den 18 minuter lĂ„nga diskussionen innehĂ„ller mycket intressant.
[soundcloud url="https://api.soundcloud.com/tracks/167418247" params="auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false&visual=true" width="100%" height="300" iframe="true" /]
I senaste avsnittet av riskkapitalfirman Andreessen Horowitz podcast a16z intervjuar Chris Dixon Blake Masters som skrivit boken Zero to One tillsammans med riskkapitalisten Peter Thiel.
Bokens titel, Zero to One, syftar pĂ„ att bygga nĂ„got nytt, till skillnad frĂ„n One to N â att kopiera, att sprida nĂ„got som redan finns, i det hĂ€r sammanhanget en förkortning för globalisering. Den 18 minuter lĂ„nga diskussionen innehĂ„ller mycket intressant.
Vi har blivit duktiga pÄ One to N, sÀger Masters, men Zero to One hÀnder i dagslÀget inte i lika stor omfattning. Sedan början av 1907-talet har mycket av utvecklingen inom teknik handlat om globalisering, inte i sÄ stor utstrÀckning om att skapa nytt. IT Àr undantaget.
Chris Dixon frÄgar om Masters och Thiels teori om varför sÄ mycket hÀnt inom den digitala sfÀren men inte i den fysiska:
"Lagar och regler," Àr svaret. En utvecklare sÀtter sig vid skÀrmen, men den som vill göra nÄgot i den fysiska vÀrlden behöver oftare förhÄlla sig till lagar och regler. Moores lag Àr en annan anledning:
"Produktion av mat kan aldrig fÄ samma utvecklingskurva som berÀkningskraft. Ett problem Àr att vi slutar förvÀnta oss utveckling utanför it-omrÄdet."
Den sista tredjedelen av podcasten innehÄllet rÄd till entreprenörer:
- First mover advantage Àr bra, men vad du verkligen vill bli Àr den siste pÄ ett omrÄde, den som definierar det för lÄng tid. Lex Facebook.
- Satsa pÄ att göra nÄgot helt nytt. I dag Àr det det enklaste sÀttet att locka bra folk.
- Pitcha inte till riskkapitalister med att ni har en stor chans att bli framgÄngsrika, pitcha med en liten chans att bli otroligt framgÄngsrika.
- Leta efter hemligheter â och lös dem. Det Ă€r sĂ„nt som andra inte vet som kan bli stort. Riskkapitalister letar efter en magkĂ€nsla: "Det hĂ€r Ă€r en person som har kommit pĂ„ nĂ„got som jag inte fullt ut begriper."
Jag tror att boken Àr lÀsvÀrd för den som Àr intresserad av entreprenörskap.