Kombinationen Pinboard, Ifttt, Dropbox och Hazel har gett mig ett nytt sätt att samla in idéer till blogginlägg.
En hel del av de inläggen jag skriver, både här och på dn.se, har sitt ursprung i sånt jag läst på nätet. Ibland skriver jag direkt. Det kan handla om en bra artikel jag vill tipsa om utan att egentligen lägga till något eget. Då går det snabbt att skriva ett kort inlägg. Eller så är det en aktualitet som behöver skrivas direkt.
Men sen är det allt jag läser som bara ger en vag idé, eller där det krävs mer research än jag har tid för just då.
Jag har försökt olika sätt att samla in de uppslagen. Lägga till dem i min att göra-lista eller skriva ner dem i Evernote är två exempel. Som inte fungerat så bra.
I listan trängs uppslagen med sånt jag måste göra, medan Evernote många gånger är så trögt att jag drar mig för att öppna programmet.
Med Pinboard, Ifttt, Dropbox och Hazel gör jag istället så här:
-
När jag läser något intressant som jag vill blogga om, men inte hinner just då, sparar jag ett bokmärke på Pinboard. I anteckningsfältet skriver jag ner idén jag fick och så taggar jag inlägget med “draft”.
-
I Ifttt har jag satt upp en regel som tittar efter nya bokmärken taggade med “draft”. Alla sådana sparas som ett nytt dokument till mitt konto på Dropbox. Dokumentet för samma namn som bokmärkets rubrik och som innehåll används texten från anteckningsfältet i kombination samt länken till den ursprungliga artikeln.
-
I min Mac kör jag Hazel, ett program som övervakar ett antal mappar och utför olika uppgifter beroende på vad som händer i dem. En sådan regel är att titta efter nya utkast som Ifttt placerat på Dropbox. När Hazel upptäcker ett utkast flyttas det till mappen där jag har alla mina pågående artiklar. Och märker dokumentet med blå färg. Det senare gör att jag tydligt ser nya utkast och därmed minskar risken för att jag ska glömma bort dem.
-
När jag har lust att skriva ett nytt blogginlägg öppnar jag mappen med utkast och väljer något av dem som finns där, blåa och lätta att hitta.