🛠️ Just nu pågår en större helrenovering här. Om du hittar något som inte fungerar som det ska får du gärna höra av dig!

Skip to main content
profile pic
Anders Thoresson

Apples support snubblar på säkerheten

| | | | Lästid: 1 minuter (873 tecken)

En raderad dator, en raderad iPad, en raderad iPhone, ett kapat Gmail-konto och ett kapat Twitter-konto. Det var ingen rolig eftermiddag för teknikjournalisten Mat Honan.

När det kommer till lösenord brukar två råd nästan alltid förekomma:

I Mat Honans fall verkar det inte som om dessa råd var till någon större glädje. Den som tog sig in i hans konton använde en mer sofistikerad metod är ren kraft och program som knäcker lösenord.

Istället tycks någon ha ringt Apples support, utgett sig för att vara Mat Honan, ha navigerat sig förbi de kontrollfrågor som ställdes och till slut fått välja ett nytt lösenord.

Med det kunde angriparen använda Apples funktion att radera prylar på distans för att förstöra Honans data, och med kontroll över hans e-postkonto kopplat till Apples .me-tjänst också skapa nya lösenord för Gmail och Twitter.

Ska onekligen bli intressant att se hur den historien utvecklar sig.

Uppdaterat: Nu har Mat Honan berättat mer om vad som hände.