För ganska exakt tre år sedan skrev jag om öppna api:er som en väg till framgång för företag som Twitter. Med ett öppet api blir man en plattform som andra företag kan bygga vidare på.
I många fall blir det här en vinn-vinn-situation. Företaget som tillhandahåller plattformen får fler användare tack vare tredjepartsutvecklarnas tjänster och applikationer.
Men under sommaren har Twitters intentioner börjat ifrågasättas. Det spekuleras i att Twitter kommer sätta stopp för klienter utvecklade av andra företag. Motivet skulle vara pengar, annonsintäkter. Genom att se till att så många som möjligt använder Twitters egna produkter ökar företaget sina möjligheter att sälja reklam.
Facebook får också sin beskärda del av kritiken. I ett blogginlägg beskriver Dalton Caldwell ett möte med flera toppchefer på Facebook. Nu pratar Dalton Caldwell delvis i egen sak, eftersom han försöker dra igång en plattform för aktivitetsflöden, men blogginlägget är även med den bakgrunden intressant läsning.
Är nätjättarna på väg att bli de nya skivbolagen, kolosserna som vill att allt ska vara som det alltid har varit? (Även om “alltid” i de här fallen är väldigt kort tid.)