I början av september postade bit.ly ett blogginlägg där länkarnas "livslängd" på Facebook, Twitter, e-post och Youtube mättes. Tanken var att ta reda på hur lång tid det tar innan ett länktips slutar dra trafik. Resultatet var inte särskilt överraskande. Länkar på Twitter tappar kraft snabbast, vilket förklaras av tjänstens strikt kronologiska upplägg. Nya tweets staplas på varandra allt eftersom de skrivs. Den som inte tittar på sitt twitterflöde i samma ögonblick som en länk postas, eller en kort stund därefter medan andra retweetar den riskerar att missa länken. Facebook tar däremot med fler faktorer än tid i sin sortering, som baseras på en algoritm som fått namnet Edgerank. (Överraskande var däremot att Youtube är en så stark länkkälla.)
Nu har nätkändisen Kevin Rose gjort ett liknande experiment. Han postade samma länk på Twitter, Facebook och Google+ för att undersöka vilken tjänst som drog mest trafik. Klar vinnare, i förhållande till hur många personer som följer honom på respektive plattform, är Facebook.
Den som vill dra mycket trafik till sin sajt gör bäst i att sprida länkarna på så många ställen som möjligt, så klart. Och för de Twitter-användare som vill minimera risken att missa bra och intressanta länkar Summify en bra tjänst.