[caption id="attachment_3854" align="aligncenter" width="537" caption="Att jag läst en artikel innebär inte att jag vill tipsa mina vänner om den automatiskt, som med Washington Posts nya Facebook-app."][/caption]
Den tätare kopplingen mellan Facebook och Spotify har varit en av veckans tekniksnackisar. Först handlade det om att det inte längre går att skapa ett Spotify-konto utan att också vara medlem på Facebook. Jag skrev om det på Teknikbloggen hos dn.se, där jag bland annat länkade vidare till en intressant diskussion i kommentarsfältet hos Sofia Mirjamsdotter.
I slutet av veckan har diskussionen kommit att handla om dålig musiksmak. En av nyheterna som Mark Zuckerberg presenterade på F8 i förra veckan var "frictionless sharing". Tanken är att tredjeparts-applikationer ska kunna kopplas till Facebook och sen automatiskt publicera uppdateringar om vad användaren gör på andra ställen på nätet.
Spotify är ett av de första exemplen, där varje låt jag lyssnar på annonseras ut på Facebook. Det tog inte lång tid för Spotify att lägga till möjligheten att stänga av den automatiska delningen.
Men jag tror inte det stora problemet med de här automatiska uppdateringarna är att de riskerar att avslöja en dålig musiksmak. När friktionen, motståndet, försvinner riskerar också hela värdet i tipsandet på Facebook att försvinna. Att jag ibland låter Spotify snurra spellistor med musiken från P3 medan jag skriver innebär inte att jag vill tipsa mina vänner om de låtarna. Det handlar inte om att jag inte vill visa vad jag lyssnar på, det handlar om att det inte har något värde för mina vänner.
Ett annat exempel: Läsvärda artiklar. Jag sparar idag texter jag vill läsa till fantastiska Instapaper, som är min digitala "att läsa-hög". När jag har tid sätter jag mig i fåtöljen och läser några av artiklarna. De bästa favoritmarkerar jag, vilket innebär att de automatiskt postas till både Twitter och Facebook. Det innebär att jag gjort ett aktivt val om vad mina vänner ska tipsas om. Hade de däremot sett en länk för varje artikel jag läser, då skulle värdet i länkarna minska ordentligt. Nästan helt, skulle jag vilja påstå. Det mesta av det jag läser är definitivt inte värt att tipsas om.
Men Mark Zuckerberg pratade inte bara om friktionsfritt delande på F8. Han pratade också om teknik som ska upptäcka mönster, att flera personer i bekantskapskretsen läser samma artikel, tittar på samma film, lyssnar på samma låt - och att Facebook då särskilt ska uppmärksamma det. Möjligen kan det återskapa tipsen värde, men jag är tills vidare tveksam.
Att flera personer lyssnar på samma dåliga låt gör den inte bättre. För ett år sedan slog jag ett slag för att göra redaktören synligare på nätet. Det är lika giltigt när det gäller stora mediasajter som oss som enskilda individer.