đŸ› ïž Just nu pĂ„gĂ„r en större helrenovering hĂ€r. Om du hittar nĂ„got som inte fungerar som det ska fĂ„r du gĂ€rna höra av dig!

Skip to main content
profile pic
Anders Thoresson

Facebook, kartan och integriteten

| | | | | | LĂ€stid: 3 minuter (3448 tecken)

Facebook Places

Natten till idag höll Facebook presskonferens. Nyheten var en lika dÄligt bevarad hemlighet som det numera brukar vara nÀr Steve Jobs stÀller sig pÄ scenen: Facebook Places Àr lanserat.

Dag ett ser den nya tjÀnsten mest ut som en avskalad konkurrent till Foursquare och Gowalla. Facebooks anvÀndare kan checka in pÄ platser de besöker. NÀr de gör det kommer ett meddelande upp pÄ platsens Facebook-sida, pÄ anvÀndarens egen wall och i vÀnnernas nyhetsflöde. DÀremot finns inte de inslag av tÀvling och samlande som Gowalla och Foursquare har i sina tjÀnster.

Som sÄ ofta nÀr Facebook lanserar nya tjÀnster Àr Places pÄverkan pÄ anvÀndarnas integritet en av de saker som nu diskuteras pÄ nÀtet. Och nÀr det handlar om den hÀr typen av tjÀnster, som talar var en person befinner sig, Àr det en diskussion som absolut bör föras. Inte minst som Facebook inte bara gör det möjligt för anvÀndarna att sjÀlva checka in, utan ocksÄ ger deras vÀnner möjligheten att "tagga" dem om de befinner sig pÄ samma stÀlle.

JÀmfört med konkurrenterna verkar Facebook Places ge rejÀlt förbÀttrade integritetsinstÀllningar. AnvÀndarna kan bland annat vÀlja vilka vÀnner som fÄr se deras platsinformation och kan i efterhand gÄ in och radera incheckningar.

Det hÀr ska jÀmföras med Gowalla och Foursquare dÀr motsvarande, finmaskiga möjligheter saknas. I vintras intervjuade jag bÄde Gowallas Josh Williams och Foursquares Dennis Crowley. BÄda visade ett i mitt tycke förvÄnandsvÀrt avslappnat förhÄllningssÀtt till anvÀndarnas integritet. PÄ bÄda företagen var anvÀndarnas integritet - givetvis, fÄr man nog sÀga - nÄgot som det funderades mycket pÄ. Men nÀr det gÀllde funktioner i respektive tjÀnst var svaren mest att "det kommer sen". I ett mail skrev Josh Williams:

While we do have plans for more detailed privacy settings on Gowalla, it's difficult for a company of our size to offer comprehensive privacy settings like Facebook does at this point. We are working on a privacy layer that will provide individuals with greater control over who sees what. That said, we still believe using common sense about where and when you check in to a location is the best way to preserve your privacy.

Facebook har under det senaste Äret fÄtt mycket kritik för att vara för slapphÀnta med anvÀndarnas integritet. Men det har ocksÄ fÄtt till följd att nya instÀllningarna finns, som bland annat lÄter anvÀndarna i detalj, statusuppdatering för statusuppdatering om man sÄ vill, bestÀmma vem som fÄr lÀsa vad. Att redan ha det ramverket pÄ plats Àr givetvis en styrka nÀr nu Facebook Places drar igÄng.

Foursquare och Gowalla dÄ, vad hÀnder med dem? Facebooks planer för Facebook Places tycks vara att skapa en geografins motsvarighet till Facebook Connect. Med Facebook Connect gÄr anvÀndaruppgifterna frÄn Facebook att anvÀnda pÄ andra webbplatser. PÄ samma sÀtt Àr det Facebooks förhoppning att Places ska lÀgga grunden för andra geo-tjÀnster att bygga vidare pÄ. Och bÄde Gowalla och Foursquare tycks ha ambitioner att göra det. FrÄgan Àr om de har nÄgot alternativ.

Facebook börjar rulla ut Places redan idag. En ny version av Iphone-appen finns redan ute. Android dröjer ytterligare ett tag, men mobilsajten har redan fĂ„tt funktionen. Än Ă€r den bara aktiverad för amerikanska anvĂ€ndare, men pĂ„ sikt kommer en halv miljard mĂ€nniskor kunna anvĂ€nda Facebook Places. Och har man redan sina vĂ€nner pĂ„ Facebook, varför dĂ„ lĂ€gga till dem i ytterligare en tjĂ€nst?

I en intervju med VentureBeat uttrycker Dennis Crowley viss tvekan inför Facebook Places: Foursquare har Ànnu inte bestÀmt hur företaget ska förhÄlla sig till lanseringen, men hoppas att den ska göra geo-tjÀnster mer populÀra och dÀrmed locka fler anvÀndare ocksÄ till Foursquare.

Möjligen kan Foursquare och Gowallas förhoppning vara att Facebook behÄller sin tjÀnst sÄ avskalad som den Àr idag, och lÀmnar till tredjepartsutvecklare att lÀgga till spelinslag och andra extrafunktioner. Det kan sÀkert locka en del anvÀndare. Men den stora massan, de som bara bryr sig om var vÀnnerna Àr för tillfÀllet, de kommer nöja sig med Facebook Places.