đŸ› ïž Just nu pĂ„gĂ„r en större helrenovering hĂ€r. Om du hittar nĂ„got som inte fungerar som det ska fĂ„r du gĂ€rna höra av dig!

Skip to main content
profile pic
Anders Thoresson

Twitter vill söka fram guldkornen

| | | | | | LĂ€stid: 2 minuter (2227 tecken)

Twitters sökfunktion ska bli mer avancerad. Idag indexerar den bara inlÀggen pÄ Twitter. I framtiden ska den ocksÄ följa alla lÀnkar som postas och indexera de sidor som anvÀndarna tycker Àr intressanta.

Den som idag söker pĂ„ exempelvis “Google” eller “Iphone” hos Twitter fĂ„r upp lista pĂ„ tankar och Ă„sikter om sökjĂ€tten och mobiltelefonen, sorterade i kronologisk ordning.

Men Twitter-anvÀndarna formulerar inte bara egna tankar. Ett vÀldigt vanligt sÀtt att anvÀnda mikrobloggar Àr att lÀnka till intressanta webbsidor.

De lĂ€nkarna vill nu Twitter anvĂ€nda för att göra sin sökfunktion bĂ€ttre. Det berĂ€ttar Santosh Jayaram för Cnet.com. Han Ă€r driftschef pĂ„ Twitter, och fram tills nyligen chef för “search quality operations” pĂ„ Google.

TankegĂ„ngen bakom den planerade utökningen av Twitters sökfunktion Ă€r enkel att förstĂ„: De webbplatser som Twitter-anvĂ€ndarnas vĂ€ljer att lĂ€nka till hör med stor sannolikhet till de mest lĂ€svĂ€rda texterna pĂ„ nĂ€tet i varje givet ögonblick. Med ett sökresultat som innehĂ„ller ocksĂ„ de sidorna skulle relevansen i Twitters sökfunktion öka rejĂ€lt. NĂ„gon konkurrent i förhĂ„llande till Google skulle tjĂ€nsten inte bli. Åtminstone inte sett till mĂ€ngden information som sökdatabasen innehĂ„ller, men möjligen nĂ€r det gĂ€ller kvalitet. I takt med att anvĂ€ndarna strömmar till Twitter och allt fler tipsar sina kontakter dĂ€r om intressant lĂ€sning, desto bĂ€ttre skulle Twitters sökresultat bli.

Exakt hur de nya sökfunktionerna ska fungera avslöjar Santosh Jayaram inte, inte heller nĂ„gon tidsplan. Men det Ă€r inte osannolikt att tĂ€nka sig att Twitter bland annat tĂ€nker ta hĂ€nsyn till de relationer som anvĂ€ndarna bygger upp pĂ„ Twitter. Om du söker efter “Iphone” och det Ă€r flera av dina kontakter som nyligen lĂ€nkat till ett och samma blogginlĂ€gg om telefonen, dĂ„ Ă€r det troligt att det Ă€r bra lĂ€sning just för dig.

DĂ€remot berĂ€ttar Santosh Jayaram att man ocksĂ„ hĂ„ller pĂ„ att se över hur sökresultaten presenteras. I nulĂ€get Ă€r det ren kronologi som gĂ€ller, med det senaste inlĂ€gget först. För att förbĂ€ttra resultatlistan funderar Twitter pĂ„ att ocksĂ„ vĂ€ga in respektive persons “Twitter-rykte”. Men ocksĂ„ hĂ€r Ă€r Santosh Jayaram företegen om detaljerna.

Sammantaget Àr det hÀr en del i en utveckling som kallas för socialt sök. Tanken Àr att anvÀndarna tillsammans hjÀlps Ät att vaska fram guldkornen bland nÀtets alla webbsidor.

— Ur anvĂ€ndarsynpunkt Ă€r det största problemet med internet att man sköljs över av information. Med sociala funktioner i sökmotorerna Ă€r tanken att sökresultaten ska bli bĂ€ttre, sa Martin KĂ€llström, vd pĂ„ Linköpingsföretaget Twingly, nyligen i en intervju i Ny Teknik.