Journalisten.se | Gäller datalagrings-direktivet redan?
Kjell Häglund skriver om journalistik och källskydd på nätet. Christoper Kullenberg följer upp med några konkreta tips.
A List Apart: Articles: CSS Positioning 101
Positionering är en av de största utmaningarna i CSS, tycker jag. Har inte hunnit läsa det här, men artiklar hos A List Apart brukar vara bra, så jag tipsar osett.
For the record: om iPad i sverige | jardenberg unedited
Intressanta diskussioner hos Joakim Jardenberg om hur man faktiskt använder sin iPad. För mig ser det just nu ut så här:

  • Att skriva långt på en iPad går för långsamt, men är framför allt för obekvämt. Hastigheten kommer säkert öka med iOS 4.2 och svenska tecken. Men det kommer fortfarande vara för obekvämt. Till kortare texter, mail, bloggkommentarer och lästips via Google Reader går bra. Men hela artiklar tar emot. Om spärren däremot sitter i huvudet, då gillar jag iA Writer, som ger ett totalt avskalat gränssnitt där webb, e-post och Twitter inte är med och tävlar om uppmärksamheten.
  • Jag som mest jobbar hemifrån, med både dator och iPad inom räckhåll använder därför den senaste mest för konsumtion. Att plöja RSS-flöden har jag gjort från dag ett. Men nu har jag också börjat läsa böcker på paddan. Och är uppriktigt förvånad över hur bra det går, oavsett om det är en bok i Amazons Kindle-app eller en nedladdad pdf i GoodReader.
  • Om det är iPad eller dator som åker med på resa beror mest på om jag tänker webbutveckla på tåget eller inte. Har jag inga sådana planer, då blir det iPad. Avgörande då är den låga vikten.

Fler iPad-tankar hos Thord Daniel Hedengren.

MG Siegler’s Preview of Reeder For Mac
Reeder närmar sig lansering för OS X. Ska bli spännande att se om programmet blir lika bra där som det är på iPhone och iPad.
Why Google can’t build Instagram — Scobleizer
Robert Scoble om Googles innovations-problem. En kort sammanfattning är nog ”resursöverflöd”.
1.0 Is the Loneliest Number
Matt Mullenweg, grundare av bloggverktyget WordPress, skriver intressant och läsvärt om när det är rätt tillfälle att lansera en produkt: Tidigare än du egentligen tror och vill.