Lanseringen av webbläsaren Opera Mini för Iphone blev en succé. Det tog bara ett dygn innan den hade laddats ner över en miljon gånger och låg överst på Apples topplistor.
Läge att fira i Linköping alltså, där Opera Mini utvecklas.
“Men det har vi inte hunnit med än”, säger projektledaren Johan Schön.
Det är genom att krympa webben som Opera Mini har blivit en stor framgång. Utvecklingen startade på kontoret i Linköping redan 2004. Då, för sex år sedan, var mobiltelefonerna inte särskilt kraftfulla och hastigheten i näten låg.
Genom att minska mängden data som måste skickas till mobiltelefonerna och anpassa utseendet till de små skärmarna gick det ändå att skapa en hygglig webbupplevelse.
“Från början trodde vi att det här var en teknik som bara skulle behövas i en övergångsfas, tills dess att telefonerna blev tillräckligt snabba för att köra riktiga webbläsare. Vi tänkte att det kanske skulle ta fem år, säger Johan Schön, som leder utvecklingsarbetet med Opera Mini.
Nu har fem år gått, och fortfarande har Opera Mini en plats att fylla. Om det vittnar företagets egen statistik. Opera publicerar månad för månad siffror som visar hur användningen av Opera Mini ökar. Första gången, i januari 2006, var det drygt 400.000 personer som använde webbläsaren. Senaste siffran, från februari i år, är 50,6 miljoner användare – en ökning med 30 miljoner sedan februari 2009.
Lägger man till dem som använder Opera Mobile, en variant för mer kraftfulla mobiler, innebär det att webbläsarna från Opera är de mest använda i världens mobiltelefoner. Tillsammans har de runt 25 procent av den globala marknaden för webbläsare i telefoner, enligt statistiktjänsten Statcounter. Tvåa är Safari Mobile, den webbläsare som finns i Iphone, med runt 20 procent.
Lanseringen till Iphone är bara den senaste i en lång rad för Opera Mini. Sedan tidigare finns den för bland annat mobiler med Android och Windows Mobile som operativsystem, men också för en lång rad enklare telefoner.
För slutanvändarna är Opera Mini precis som företagets alla andra produkter gratis att använda. Ändå är intäkterna stora. Under 2009 omsatte företaget 613 miljoner NOK. 185 miljoner är intäkter från webbläsare för Windows, Mac och Linux. Resterande 428 miljoner NOK kommer från vad Opera kallar Internet Devices. Det inkluderar Opera Mini, men också Opera Mobile och Opera for Devices. Opera for Devices är en samling webbläsare som bland annat används i tv-spel och digitaltv-boxar.
Hur tjänar ni pengar på Opera Mini om den är gratis för användarna?
“Vi ger inte bara bort den gratis. Vi säljer Opera Mini till telefontillverkare och operatörer som vill installera den i sina mobiler innan de säljs till kund, precis som vi säljer andra varianter av webbläsaren till andra kunder”, säger Johan Schön och fortsätter:
“Genom avtal med sökmotorer, just nu Google, tjänar vi pengar när användarna söker på nätet. På vissa marknader har operatörerna också stoppat in länkar till exempelvis sin videoportal på Opera Minis startsida, och sen delar vi på intäkterna från det.”
Varför var det viktigt för er att lansera på Iphone? Var det en ren prestigesak eller har det ekonomisk betydelse?
“Det är ekonomiskt viktigt. Det finns runt 85 miljoner Iphone- och Ipod Touch-användare idag, så det är en stor marknad att etablera sig på.”
En miljon nedladdningar på ett dygn, hur står det sig jämfört med de första 24 timmarna när ni lanserat Opera Mini till andra telefoner?
“Det är jättemycket! Jag tror att det är ungefär dubbelt så mycket som vi någonsin haft när vi släppt en mobil webbläsare.”
Ni gissade fel 2004. Vad tror ni idag, hur länge kommer Opera Mini att behövas?
“Jag vågar inte gissa. I västvärlden blir både nät och telefoner allt snabbare, medan det i utvecklingsländer istället handlar om att göra mobilkommunikation billigare. Och där finns en gigantisk marknad för vår lösning.”
Skriv en kommentar