Chatt, bloggar och diskussionsforum har revolutionerat människors privata kommunikation. Nu vill leverantörerna av affärssystem utnyttja samma möjligheter i arbetslivet.
De som växer upp nu är vana vid att chatta, hålla koll på varandra via Facebook och diskutera på nätforum. När de tar klivet ut i yrkeslivet vill de använda samma effektiva kommunikationslösningar där.
För arbetsgivarna gäller det att vara följsamma och se till att tekniken blir en naturlig del i företagens processer. Det anser Dan Matthews, teknikchef på affärsysstemsföretaget IFS. Annars är det bara att acceptera att helhetsbilden av verksamheten går förlorad.
— Syftet med ett affärssystem är ju att man ska få koll på företagets alla projekt. Men om de anställda i stället väljer att använda andra verktyg, och viktig information hamnar på andra ställen, då tappar man kollen, säger Dan Matthews.
Att försöka hålla emot och få de anställda att sköta allt från affärssystemet tror han inte är möjligt. Lösningen är i stället att se till att affärssystem och bloggar, diskussionsforum och wikis kan finnas sida vid sida, och att det blir möjligt att dela information mellan dem.
I affärssystemen ska all affärskritisk information finnas, medan diskussionerna ska kunna föras på annat håll. Finessen är att koppla systemen så att det går snabbt och lätt att hitta alla relaterade diskussioner.
Joakim Fransson, PLM-expert hos IFS, ger två exempel på hur det kan fungera för utvecklingsingenjörer.
— Med ett diskussionsforum skapar man en kontaktyta för kunderna, där de kan ge varandra tips och hjälp. Men det är också ett väldigt bra ställe för dem som jobbar med produktutvecklingen. De kan se vilka funktioner som kunderna har problem med eller vilka som ofta efterfrågas. Kopplingar från affärssystemen till diskussionerna är ett sätt att få underlag till vad man ska prioritera i utvecklingsarbetet.
Det andra exemplet handlar om kommunikationen mellan medarbetarna.
— Ofta förs ju väldigt många informella diskussioner innan ett beslut fattas. När man sen går in och tittar på ett specifikt objekt i affärssystemet kan man se hela bakgrunden till att det blev just den infästningen och inte en annan som valdes, säger Joakim Fransson.
Skriv en kommentar