Datorspel har gjort sina första avtryck i Volvo-koncernens affärsprogram. I dubbel bemärkelse.
I en ny prototyp har Volvo IT hämtat både inspiration och verktyg från spelindustrin.
Sim City. Det är en av de första associationerna man får. Skärmbilden påminner mycket om det gamla succéspelet.
— Det var också en av förebilderna jag hade. Railroad Tycoon en annan, säger Wim De Smet, utvecklare på Volvo IT.
Men lastbilar och kartonger är inte delar i ett spel. Det här är grunden i ett arbetsverktyg, för terminalplanerarna på Volvo Logistics lastbilsterminal i Gent.
Dagligen ankommer runt 120 transporter, medan 80 lämnar området. Planerarnas uppdrag är att försöka ha en överblick av vad som händer i terminalen. Vilken truckförare ska ta hand om vilken lastbil? Var ska pallarna ställas? När ska de vidare?
— All data som de baserar sina beslut på presenteras traditionellt sett i långa tabeller. Volvo Logistics har behov av något som ger en snabbare överblick, säger Bart Fleerackers, projektledare på Volvo IT.
Den första idén var tvådimensionell grafik, där enkla rektanglar skulle representera de olika objekten. Wim De Smet bestämde sig för att ta lösningen ett steg till, att återskapa terminalen i tre dimensioner. Och det var inte bara utseendet han lånade från spelens värld.
— Jag har använt utvecklingsverktyg som används för att göra spel till Xbox och Windowsdatorer. Det snabbade upp utveckligen rejält, bland annat tack vare att det finns många färdiga grafikbibliotek. Jag gjorde det här på någon vecka, utan de verktygen skulle det tagit den dubbla eller kanske tredubbla tiden, säger han.
Den bakomliggande logiken har inte förändrats alls. Det nya är hur den presenteras. En lastbil är en lastbil, istället för en rad i en tabell. Vissa enklare kommandon går redan att utföra i det grafiska gränssnittet, men möjligheterna ska bli fler.
— I datorspelens värld började det med textbaserade äventyr där man skrev in vad man ville göra. I dag bygger man hela samhällen med hjälp av musen. Det här är samma utveckling, men i affärsapplikationer. I prototypen är det lastbilar du pekar på, genom att klicka och dra kommer det gå att lägga in nya arbetsorder i systemet, säger Wim De Smet.
Spelen kommer att spela större roll
<
p>Prototypen för terminalplanerarna i Gent är inte sista gången spelverktyg kommer användas av Volvo IT. Det säger Magnus Holmqvist, chef för företagets avdelning Tech Watch & Business Innovation.
— Det finns ingen anledning att försöka uppfinna hjulet igen. Det är bättre att använda de färdiga verktyg som spelindustrin redan har, än att ge sig på att bygga något eget.
För att affärsprogrammen kommer gå åt det här hållet är Magnus Holmqvist övertygad om. Spelindustrin sägs ofta driva på utvecklingen av hårdvaran så att den blir allt kraftfullare. När den nu finns på plats på företagens skrivbord är det dags att använda den till samma sak som spelföretagen gör: Snygg och realistisk grafik.
— Tekniken kommer inte användas för att skapa affärslogiken, men för att visualisera den på ett bättre sätt än idag.
Fördelarna enligt Magnus Holmqvist många. En lösning som är intuitiv kräver mindre investering i utbildning och den ger färre fel i användningen. Dessutom öppnas för nya möjligheter att skapa affärsvärde.
— Ta exemplet med terminalplaneringen. Har du en grafisk vy som visar hur det faktiskt ser ut, då blir det möjligt att ge support på distans även om du aldrig varit på plats. Med data i tabellform skulle det vara mycket svårt, säger Magnus Holmqvist.
Skriv en kommentar