Du öppnar brevlådan när du kommer hem från jobbet och bläddrar igenom posten. Några räkningar, lite reklam, senaste numret av din favorittidning och så en bröllopsinbjudan. “Kul,” tänker du, och stoppar sen tillbaka allt i brevlådan innan du låser upp dörren och kliver in.

Efter jobbet nästa dag, samma rutin. Du öppnar brevlådan, ser samma räkningar, samma reklam, tidningen, bröllopsinbjudan men också lite nytt som inte låg där igår. Du bläddrar igenom, lägger tillbaka, går in.

Jag har fortfarande inte träffat någon som gör så, inte med den posten som brevbäraren kommer med. Som flera gånger i veckan springer ut till brevlådan för att kolla när det där bröllopet egentligen var, när en skulle tacka ja eller nej till en festinbjudan, hur det var med räkningarna.

Med den elektroniska varianten, däremot, gör vi just så. Vi lämnar allt i inkorgen, och återvänder dit om och om igen för att få koll på läget.

Om e-posten är ett viktigt arbetsverktyg samtidigt som inkorgen får fungera som ett arkiv är stressen inte långt bort. Blandningen av oläst och läst, viktigt och oviktigt, kalenderbokningar och uppgifter som ska utföras skapar raka motsatsen till en känsla av kontroll.

Att ta kontroll över e-posten handlar istället om att låta Inkorgen vara en inkorg och skapa rutiner och skaffa verktyg för att hantera det som dyker upp där. Det är inte en slump att mappen där ny e-post dyker upp heter Inkorg och inte Arkiv.

Den är en inkorg och inte ett arkiv.

Under de kommande dagarna kommer jag skriva om både rutiner och verktyg för e-posten. Men när du läser, tänk på att det här är råd som inte bara går att tillämpa på e-posten utan på alla andra inkorgar – fysiska så väl som digitala – som du har i ditt liv.

Det handlar delvis om det som Merlin Mann kallar för Inbox Zero, om nollad inkorg. Men målet är inte nollan i sig, utan hur en gör för att ta sig dit.

Foto av Hyperdashery.


Det här är ett inlägg i årets upplaga av #blogg100. Utmaningen handlar om att skriva ett blogginlägg varje dag under 100 dagar i sträck, med start den första mars. Jag är med för första gången och har bestämt mig för att skriva 100 inlägg som hjälper dig att använda din dator på ett smartare sätt, för att bli mindre stressad och mer effektiv.

För att inte missa något av det jag skriver kan du prenumerera på mejllistan här nedan. Eller lägga till min webbplats i din RSS-läsare.

Länkar till alla mina tips hittar du här.