Det finns en mängd olika verktyg för omvärldsbevakning på internet. Många av dem kostar ganska stora summor pengar. Här kommer jag att fokusera på dem som är gratis eller på sin höjd kostar några hundralappar om året.

Det viktigaste verktyget är RSS. RSS är ett slags internets motsvarighet till din fysiska brevlåda. Till RSS-läsaren, som antingen är en tjänst på nätet eller ett program i din dator eller mobiltelefon, skickas nya artiklar i takt med att de källor du är intresserad av (och prenumererar på) publicerar dem. Med RSS ägnar du dig i första hand åt bevakning av dina favoritkällor, men det går också att använda RSS för ämnesbaserad bevakning.

Twitter är en hybrid mellan det käll- och ämnesbaserade. De konton du väljer att följa är källor du är intresserad av. Men eftersom Twitter ofta används för att sprida länkar till intressant läsning blir det också en ämnesbaserad bevakning: Du väljer att följa konton som ofta skickar ut länkar om ett visst ämne.

Det finns också ett växande utbud av appar och tjänster vars syfte är att hjälpa användaren att hålla sig uppdaterad. En av dem jag kommer att tipsa om är Nuzzel.

Att hantera fynden

Med ett fungerande system för omvärldsbevakning kommer du hitta massor av artiklar, blogginlägg och rapporter som du vill läsa. För att få maximal utväxling på din omvärldsbevakning räcker det därför inte att strukturera själva upptäckandet. Du behöver också rutiner för att ta hand om allt det intressanta.

Med tjänster som Instapaper och Pocket kan du skapa en virtuell att-läsa-hög. Istället för att skriva ut på papper kan du spara artiklar som verkar intressanta men inte hinner läsa där och då. Tack vare att tjänsterna har appar för mobiltelefoner och pekplattor finns sedan din att-läsa-hög tillgänglig där du är, när du har tid att läsa. Inte glömd på ditt skrivbord på jobbet.

Sannolikt är det också en bra idé att skapa ett eget digitalt referensarkiv. Om du läst något som du tror att du har glädje av i framtiden, skapa en egen kopia av det. Att förlita sig på möjligheten att använda en sökmotor för att hitta samma artikel igen, några månader senare, är dumdristigt. Något annat kan ha publicerats som petar bort texten du letar efter ur sökresultatet. Eller kanske har den helt enkelt plockats bort från nätet.

Om du istället använder en tjänst som Evernote för att skapa en egen kopia spelar det ingen roll vad som händer med originalet. På sikt spelar det däremot roll vad som händer med Evernote – och därför kommer jag även ta upp andra alternativ där du kan spara det du hittar på din egen hårddisk.


Det här är ett inlägg i årets upplaga av #blogg100. Utmaningen handlar om att skriva ett blogginlägg varje dag under 100 dagar i sträck, med start den första mars. Jag är med för första gången och har bestämt mig för att skriva 100 inlägg som hjälper dig att använda din dator på ett smartare sätt, för att bli mindre stressad och mer effektiv.

För att inte missa något av det jag skriver kan du prenumerera på mejllistan här nedan. Eller lägga till min webbplats i din RSS-läsare.

Länkar till alla mina tips hittar du här.