I går skrev jag om vad en ska tänka på för att skapa säkerhetskopior som det går att lita på. Idag blir det två konkreta tips, de två program jag använder för mina säkerhetskopior:

Med SuperDuper gör jag en komplett kopia av min dators hårddisk till en extern usb-disk1. Komplett kopia betyder verkligen komplett kopia. Om min dator kraschar kan jag stoppa i usb-disken, välja att starta från den och så är jag tillbaka där jag var när jag gjorde den senaste kopian. På det här sättet kortar jag alltså startsträckan om jag skulle drabbas av en totalkrash: Starta från kopian och använd sedan SuperDuper för att återställa den till datorns hårddisk igen.

Kopian uppdaterar jag någon gång i månaden. Egentligen borde det göras oftare än så, men eftersom jag dessutom tar backup på mina dokument och andra filer timme för timme är det inte helt nödvändigt.

Texterna jag skriver, fotografier och annat arbetsmaterial säkerhetskopierar jag nämligen med Arq. Med Arq finns tre stora fördelar:

För det första hamnar säkerhetskopiorna på en server i molnet, det vill säga utom räckhåll för både brand och stöld.

För det andra kan jag själv välja var kopiorna ska hamna. Andra tjänster för säkerhetskopiering till molnet är en kombination av program och lagring. Arq är istället ett program där jag själv väljer vilken lagringstjänst jag vill använda. Bland alternativen finns Dropbox, Google Drive och Microsoft Onedrive. Det fina är att jag därmed kan använda molntjänster som jag ändå betalar för – och spara kopior till fler än ett ställe.

För det tredje krypterar Arq filerna innan de lämnar min dator. Därmed behöver jag inte fundera på om någon obehörig tittar på dem eller inte.

Arq finns till både Mac och Windows, medan SuperDuper är ett Mac-program. Om någon kan tipsa om pålitligt och bra program för att göra kopior av Windows-hårddiskar är det välkommet!


Det här är ett inlägg i årets upplaga av #blogg100. Utmaningen handlar om att skriva ett blogginlägg varje dag under 100 dagar i sträck, med start den första mars. Jag är med för första gången och har bestämt mig för att skriva 100 inlägg som hjälper dig att använda din dator på ett smartare sätt, för att bli mindre stressad och mer effektiv.

För att inte missa något av det jag skriver kan du prenumerera på mejllistan här nedan. Eller lägga till min webbplats i din RSS-läsare.

Länkar till alla mina tips hittar du här.


  1. Egentligen två diskar: En finns där datorn är, en annan på annan plats.