Som egenföretagare vill jag ha koll på hur jag använder mina arbetsdagar. Vilka kunder jobbar jag åt? Hur mycket? Det handlar dels om att ha koll på den tid som jag fakturerar för. Men också om att ha koll på den tid som jag inte fakturerar för. Vad ägnar jag den åt? Finns det saker som tar för mycket tid?

Det här går att logga med penna och papper. Eller i ett Excelark.

Men det finns också en uppsjö av datoriserade stämpelklockor. Jag har länge använt en som heter Toggl, men nyligen bytt till Hours.

Båda tjänsterna låter mig hålla koll på olika uppdragsgivare, olika projekt och vad jag gör internt i företaget och ställa samman det i någorlunda snygga rapporter.

Hours vinner däremot på enkelhet – att det går snabbt att stoppa en timer och starta en annan, både i dator och i telefon. Dessutom mycket tydligare överblick över arbetsdagen, med bra möjligheter att korrigera eventuella fel.


Det här är ett inlägg i årets upplaga av #blogg100. Utmaningen handlar om att skriva ett blogginlägg varje dag under 100 dagar i sträck, med start den första mars. Jag är med för första gången och har bestämt mig för att skriva 100 inlägg som hjälper dig att använda din dator på ett smartare sätt, för att bli mindre stressad och mer effektiv.

För att inte missa något av det jag skriver kan du prenumerera på mejllistan här nedan. Eller lägga till min webbplats i din RSS-läsare.

Länkar till alla mina tips hittar du här.