Pdf-dokumenten jag läser på min iPad, med hjälp av GoodReader, ligger lagrade på Dropbox. Det innebär att alla markeringar och anteckningar jag gör hamnar i min dator direkt.

När jag läst klart är nästa steg att ta hand om det som är intressant. Ett av programmen jag använder då är Highlights.

Highlights är en pdf-visare för Mac, med en speciell egenskap. Vid sidan av pdf-dokumentets innehåll går det att fälla ut ett extra fönster som bland annat visar de stycken jag markerat. Därifrån kan jag dels hoppa runt i dokumentet, och påminna mig om sammanhanget som det markerade avsnittet fanns i.

Men framför allt är det enkelt att flytta med de markerade passagerna till andra program. Som Ulysses. Resultatet är minimalt med arbete med de stycken från researchmaterialet som jag vill citera i mina färdiga texter.


Det här är ett inlägg i årets upplaga av #blogg100. Utmaningen handlar om att skriva ett blogginlägg varje dag under 100 dagar i sträck, med start den första mars. Jag är med för första gången och har bestämt mig för att skriva 100 inlägg som hjälper dig att använda din dator på ett smartare sätt, för att bli mindre stressad och mer effektiv.

För att inte missa något av det jag skriver kan du prenumerera på mejllistan här nedan. Eller lägga till min webbplats i din RSS-läsare.

Länkar till alla mina tips hittar du här.