Textarkiv / Om barn och programmering

Att ha kunskap är en förutsättning för att kunna ha en åsikt. Det är en av anledningarna till varför jag tycker det är viktigt att barn får lära sig hur internet och datorer fungerar. Den som inte bara kan installera en app i sin mobiltelefon utan också förstår något av vad som händer bakom kulisserna har bättre förutsättningar att förstå hur tekniken påverkar samhället och vilka konsekvenser den har.

Ett sätt att få den här kunskapen, att avdramatisera och avmystifiera tekniken, tror jag är att låta barn prova att programmera. Det är utgångspunkten för Barnhack, den Internetguide som programmering för barn som jag skrev åt .SE i slutet av 2013. Som komplement till Barnhack finns ett pdf-dokument om grunderna i Scratch (av Måns Jonasson), ett som hjälper föräldrar och barn att starta en egen webbplats med hjälp av WordPress (av mig).

Mer om varför den här kunskapen är viktig skriver jag om i blogginlägget Därför behöver journalister och barn lära sig mer om datorer.

På Teknikbloggen på dn.se tipsar jag bland annat om den intressanta boken Program or be Programmed och länkar till fler webbplatser och appar för den som vill lära sig grunderna i programmering tillsammans med sina barn.

I magasinet Alfa, som ges ut av Lärarförbundet, har jag skrivit ett reportage från Sjöstadsskolan i Stockholm där Karin Nygårds lär ut programmering på mellanstadiet. Och i Ny Teknik om Ardublock, ett verktyg som gör det möjligt att bygga fysiska saker som styrs av en enkel dator.

Arduino + Scratch = Ardublock.