• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll

Anders Thoresson

  • Hem
  • Föreläsningar
  • Blogg
  • Effektivt
  • Digitalsamtal
  • Om
  • Show Search
Hide Search

Spelguru: Ta avgångsvederlag – utveckla din speldröm

Publicerad 18 maj, 2009

Utnyttja lågkonjunkturen till din fördel. Med ett avgångsvederlag kan du satsa på din dröm.
Rådet kommer från spelutvecklaren Kyle Gabler och vänder sig till alla som har en idé till det perfekta datorspelet.


Den 20 maj står Kyle Gabler på en scen i Malmö för att berätta om livet som spelutvecklare med eget företag. Under programpunkten ”Gör dina egna spel som oberoende utvecklare” på konferensen Nordic Game ska han dela med sig av sina erfarenheter.

Kyle Gabler är ena halvan av spelföretaget 2dboy. Den andra är Ron Carmel. Båda två jobbade på Electronic Arts, men tyckte att livet som anställd var för enformigt.

— Det viktiga jag lärde mig på EA är att spelutveckling inte är magi. När den bilden raserades insåg vi att vem som helst kan göra spel, säger Kyle Gabler.

I höstas blev Kyle Gabler och Ron Carmel klara med sitt första spel. Recensionerna för pusselspelet World of Goo har varit strålande.

Vad är den största skillnaden att jobba med sitt eget spel och att ha en anställning?

— På ett stort företag spelar det ingen roll om spelet blir en succé eller ett fiasko, alla får sin lön ändå. När det bara är vi två riskerar vi att bli utan mat om vi misslyckas. Det tvingar oss förhoppningsvis att göra bättre och mer kreativa spel.

Vad har ni lärt er av arbetet med World of Goo?

— Att man ska vara försiktig när man gör sin tidsplan. Och att det fungerar att hitta bra idéer så som vi gjorde, att göra många små prototyper för att hitta de som verkligen kan bli roliga spel.

Storföretagen lägger massor av pengar på marknadsföring. Hur gör man ett spel känt utan en pr-budget?

— Det enklaste, och viktigaste, som vi lärt oss är att tidningar och webbplatser verkligen vill skriva. Man behöver bara tala om för dem vad man håller på med.

När ni var klara bestämde ni er för att släppa spelet utan något kopieringsskydd. Varför?

— Vi tycker inte om DRM. Ingen tycker om DRM, och det är en teknik som inte fungerar. Så det var ett enkelt beslut.

Med tanke på den rådande lågkonjunkturen, är det här ett bra tillfälle att börja utveckla sitt eget spel?

— Om man funderar på att starta eget är det här ett bra tillfälle. Se till att vända krisen till din fördel: Försök skaffa ett avgångsvederlag som startplåt till utvecklingen.

Och ditt viktigaste råd?

– Att det måste vara roligt att göra sitt eget spel.

Arkiverad under: Bloggat Taggad som: arbetsmarknad, entreprenörskap, företagande, spel

Om Anders Thoresson

Frilansjournalist, poddare, föreläsare, moderator. Frågar, skriver, pratar.

Mitt nyhetsbrev, varje fredag

Varje fredagseftermiddag skickar jag ut ett kort nyhetsbrev. Det innehåller länkar till de texter jag publicerat under veckan, här på bloggen och hos mina uppdragsgivare, senaste avsnittet av Digitalsamtal och länkar till några läsvärda texter jag hittat.

Läsarkommentarer

Skriv en kommentar Avbryt svar

Missa inte min kommande gratis-bok med tips för uppgiftslistan, kalendern och e-posten!

Copyright © 2021 · Monochrome Pro på Genesis Framework · WordPress · Logga in