Dagens e-posttips passar särskilt bra att publicera just idag, en söndag: Undersök om ditt e-postprogram eller den e-posttjänst du använder har funktioner för att schemalägga när mejlen du skriver ska skickas.

Varför?

Det kan finnas flera anledningar. Ett är att helt enkelt dra ner tempot i en e-postkonversation. Du vill av någon anledning inte få ett svar om tio minuter, men du vill gärna skriva mejlet nu och få det ur världen. Då är funktionen för att schemalägga utmärkt.

En annat tänkbart scenario: Du kollar mejlen på kvällen, ser en fråga från en kollega. Du inser att du inte kan släppa den utan att svara direkt. Men av samma anledning som ovan, du vill inte få ytterligare en fråga innan du kryper till sängs.

Ett tredje tänkbart scenario: Omtanke om mottagaren. Det är söndag och du har satt dig för att jobba en stund. Men du vill inte stressa dina kollegor. Schemalägg mejlen du skriver så att de går i väg först måndag morgon.

En sökning på schedule mail i kombination med det e-postprogram eller den e-posttjänst du använder lär dig hur du ska göra.


Det här är ett inlägg i årets upplaga av #blogg100. Utmaningen handlar om att skriva ett blogginlägg varje dag under 100 dagar i sträck, med start den första mars. Jag är med för första gången och har bestämt mig för att skriva 100 inlägg som hjälper dig att använda din dator på ett smartare sätt, för att bli mindre stressad och mer effektiv.

För att inte missa något av det jag skriver kan du prenumerera på mejllistan här nedan. Eller lägga till min webbplats i din RSS-läsare.

Länkar till alla mina tips hittar du här.