Om ni är flera på jobbet som är intresserade av samma ämnen, se till att hjälpas åt med omvärldsbevakningen. Det mest uppenbara sättet är att fortsätta som ni sannolikt redan gör: Tipsa varandra om bra läsning via ett mejl eller en delad länk på Facebook.

Men det är inte det bästa sättet att göra det på.

I inkorgen riskerar lästipsen att försvinna bland allt annat som dyker upp. Eller i värsta fall bli så många att lästipsen dränker viktigare e-post. Och länkar via andra kanaler riskerar att glömmas bort.

Bättre att komma överens om ett sätt att tipsa varandra.

Ett förslag är team-funktionen i Inoreader. Den skapar en privat grupp åt er, där ni kan dela intressanta artiklar med varandra och dessutom skriva små kommentarer om dem.

Andra förslag är att skapa ett gemensamt konto på Tumblr, en enkel bloggtjänst dit många RSS-läsare enkelt kan posta artikellänkar, en kanal på Slack eller ett delat konto på en tjänst för bokmärken, som Pinboard.

Målsättningen är att skapa ett samlat ställe där alla kollegor vet att tips om ny läsning dyker upp.


Det här är ett inlägg i årets upplaga av #blogg100. Utmaningen handlar om att skriva ett blogginlägg varje dag under 100 dagar i sträck, med start den första mars. Jag är med för första gången och har bestämt mig för att skriva 100 inlägg som hjälper dig att använda din dator på ett smartare sätt, för att bli mindre stressad och mer effektiv.

För att inte missa något av det jag skriver kan du prenumerera på mejllistan här nedan. Eller lägga till min webbplats i din RSS-läsare.

Länkar till alla mina tips hittar du här.