Efter 50 minuter avslutades borgenärssammanträdet i Vänersborgs Tingsrätt. Inte någon av de närvarande borgenärerna ville att Saabs rekonstruktion skulle avslutas.
Många borgenärer ville göra sin röst hörd, i samtliga fall med en och samma slutkläm: Rekonstruktionen bör fortsätta. De flesta framförde också synpunkten att en borgenärskommitté bör tillsättas, för att ge borgenärerna en fortsatt bra insyn i arbetet med rekonstruktionen.
Innan rätten lämnade ordet till borgenärerna hade Saabs vd Jan-Åke Jonsson och rekonstruktören Guy Lofalk presenterat den reviderade affärsplanen.
— En av våra stora svagheter har varit produktutbudet. Att modellerna är gamla och livscyklerna för långa, sa Jan-Åke Jonsson under sin presentation av den reviderade affärsplanen.
Därför är målsättningen att få ut nya modeller – fyra stycken under de kommande 18 månaderna – och att få ner livscykeln. Redan i år ska 9-3X börja säljas, nästa år nya 9-5 i både sedan- och kombimodell och under 2010 9-4X.
Enligt planen ska all produktion och utveckling i framtiden koncentreras till Trollhättan, med undantag för 9-4X som vänder sig mot den nordamerikanska marknaden och kommer att tillverkas där.
Försäljningsprognosen för 2009 och 2010 är lägre än för 2008, då 93.000 bilar såldes. På sikt räknar man med att kunna nå upp till nivåer kring 150.000 sålda bilar. Vägen dit ska bland annat gå via kortare produktlivscykler, ett bredare och mer konkurrenskraftigt produktprogram, bland annat med, för att citera den preliminära rekonstruktionsplanen, ”små turboladdade motorer med alternativa bränslen på konkurrenskraftiga CO2-nivåer.”
Enligt Guy Lofalk finns nu ett tjugotal intressenter som är möjliga köpare till Saab Automobile.
Tidplanen för den fortsatta processen innehåller bland annat en ansökan av ackordsförhandling som lämnas in den 20 maj, att ackordsbeslutet kan vinna laga kraft den 10 juli och en extrainkallad bolagsstämma den 15 juli, för kontrollbalansräkning och återställande av eget kapital.
Snabbare modellbyten i framtida Saab
20 företag har anmält intresse att eventuellt köpa Saab Automobile. — Några intressenter är svenska, men i huvudsak handlar det om internationella bolag, sa Saabs vd Jan-Åke Jonsson på en presskonferens idag.
Efter Vänersborgs Tingsrätt meddelat sitt beslut, att rekonstruktionen av Saab får fortsätta, mötte vd Jan-Åke Jonsson och rekonstruktören Guy Lofalk det stora pressuppbådet som fanns på plats.
— Skulden som Saab begär ackord på är drygt tio miljarder kronor, sa Guy Lofalk.
Ungefär 9,6 miljarder är skulder till GM. 347 miljoner kronor kommer från den statliga lönegarantin. Och de återstående pengarna, 626 miljoner kronor, är skulder till övriga leverantörer. Det är skulder som Saab nu vill sätta ner med 75 procent.
I förra veckan fanns enligt mediauppgifter ett tiotal potentiella köpare. Den siffran var idag fördubblad.
— Deutsche Bank har den initiala kontakten och presenterar det material som vi tagit fram om verksamheten. Det som sen sker är att vi bokar möten där jag och min ledningsgrupp presenterar ytterligare detaljer direkt för intressenterna, sa Jan-Åke Jonsson.
Under presentationen lyfte du fram produktmixen som ett av era problem. Hur jobbar ni för att säkerställa att Saab i framtiden ska ha fler modeller med kortare livscykler?
— För det första gör vi det genom att introducera ett breddat program redan nu, med 9-3X och 9-4X. Det är den ena aspekten. Det andra är att vi i vår finansiella plan har mycket kortare livscykler så att bilmodellerna förnyas mycket tidigare än vad vi gjort tidigare. Det är en viktig del i utvecklingsbudgeten, att du har de investeringar som behövs för att hålla 6-7 års livscykel.
Är det bara ett strategibeslut som behövs för att hamna i kortare livscykler?
— Nej. Det är framför allt en penningafråga. Att man har råd att förnya bilarna med den frekvensen som vi egentligen behöver.
Underleverantör nöjd med rekonstruktionen
<
p>Efter en knapp timmes överläggning meddelade Vänersborgs Tingsrätt sitt beslut: Saabs rekonstruktion får fortsätta, och en borgenärskommitté tillsätts.
GM och svenska staten får, i egenskap av vara de två största borgenärerna, två av de tre platserna i borgenärskommittén. På den tredje stolen kommer Marcus Nyman, sverigechef på underleverantören IAC, att sitta:
Är du nöjd med dagen?
— Absolut. Jag är positivt inställd till den plan som presenterats idag, både vad det gäller de operationella och de finansiella delarna. Jag tycker att det är en väl genomarbetad plan som det definitivt finns en chans att lyckas med, säger han.
Och så fick du en plats i borgenärskommittén, precis som du ville.
— Ja, det var ett av målen vi hade när vi kom hit idag.
Varför det?
— För att kunna bevaka våra intressen så nära som möjligt. Givetvis representerar vi alla borgenärer. Men i och med att vi är en så pass stor leverantör, och i det här läget också en stor borgenär, tycker jag att det är vettigt att vi är med i den här processen.
Hur stora fordringar har ni på Saab?
— Väldigt stora. Jag kan inte gå in på några belopp, men det handlar om många miljoner. Vi fick en stor del betalt enligt det åtagande som GM gjorde, men tyvärr inte fullt ut.
Vad blir din roll i kommittén?
— Att försöka påverka i en positiv riktning, men också för att bevaka det som händer på ett närmare håll.
Vad är viktigast nu?
— Att hitta en stark ägare till Saab, säger Marcus Nyman.
I borgenärskommittén får också de anställda en representant. Facket framförde under borgenärssammanträdet önskemål om att få med två representanter, men tingsrätten såg ingen anledning att frångå standarduppställningen med 3+1 personer.
Skriv en kommentar