— Sökning är inte ett problem som har en slutgiltlig lösning. Det kommer alltid gå att förbättra resultaten.
Det säger Jürgen Galler, produktchef för Googles söktjänster i EMEA.
— Personalisering och socialt sök är två områden som vi tittar på för att förbättra sökresultaten, säger Jürgen Galler.
I höstas kom ett konkret exemplet. Då lanserades SearchWiki, en ny funktion som låter inloggade användare själva sortera om i Googles sökresultat. Träffar som man tycker är bra går att flytta längre upp, de dåliga att radera. Det omstöpta sökresultatet sparas till nästa gång användaren gör om sökningen.
Men i dagsläget tar det stopp där. Någon möjlighet att låta bekanta dra nytta av arbetet man gjort finns inte.
Vore det inte naturligt att låta användarna dela med sig av sina redigerade sökresultat?
— Hur våra planer ser ut kan jag inte säga något om. Men det finns säkert en grupp användare som är aktiva på Facebook och i andra sociala nätverk som gärna skulle göra det. Å andra sidan finns det ett integritetsperspektiv. De flesta tror jag vill behålla sin sökhistorik för sig själv, säger Jürgen Galler.
Ett annat sätt att förbättra sökresultaten är att titta på just sökhistoriken för den enskilda användaren.
— Säg att någon söker på ”scirroco”. Det är svårt att veta om det är den nya bilmodellen från VW, vinden eller glassen som avses. Men vet man att personen varit inne på bilsajter tidigare, då är det troligen bilen, säger Jürgen Galler.
Enligt honom är ett problem idag att användarna matar in för få söktermer. Skulle de använda fler skulle resultaten också bli bättre.
— Vi tittar på olika lösningar som kan hjälpa användarna att formulera sina sökningar på ett bättre sätt, så att sökresultaten blir mer relevanta för dem.
Skriv en kommentar