Bygg virtuella cyklar och bli en klippa på “lean production”. Det är idén med ett nytt datorspel.
— Målet är att ge en förståelse för helheten, hur allt i en fabrik hänger ihop, säger Tommy Hansson, som har lett utvecklingsarbetet inom Volvo.
Det krävs inga djupare kunskaper om lean för att direkt upptäcka en av bristerna i cykelfabriken. Stationerna tycks vara helt slumpvis utplacerade på golvet. Som en konsekvens får de två truckarna köra kors och tvärs genom fabriken.
Med en smartare planering blir resultatet bättre. Men blir det tillräckligt bra? Räcker det till topplistan?
— Vi tror att spel är ett sätt att göra utbildningen roligare, och att topplistan kan fungera som en extra sporre, säger Tommy Hansson, som jobbar på Volvo ITs avdelning Tech Watch and Business Innovation.
En av de stora utmaningarna i utvecklingsarbetet, som skedde i samarbete med bland andra spelföretaget Ludosity i Skövde, var att göra logiken som driver spelet realistisk. De val som spelaren gör måste påverka produktionen på ett trovärdigt sätt.
— Spelet kan inte ersätta den traditionella utbildningen. Den är bra för att lära ut enskilda delar, om olika verktyg, metoder och principer. Men i ett klassrum är det svårt att visa hur allt hänger ihop. I ett spel är det enklare, säger Tommy Hansson.
— Tanken är att spelaren direkt ska se hur olika förändringar slår på resultatet, att små förändringar kan få stora konsekvenser för systemet som helhet.
Än befinner sig spelet i prototypfas, vilken roll det ska få i lean-utbildningen för Volvo-koncernens omkring 90 000 anställda är inte bestämt. Första steget blir troligen att lärarna på Volvo Production System Academy börjar.
— Sedan har vi olika idéer. En är att låta kursdeltagarna spela inför en utbildningsträff, och använda resultatet som diskussionsunderlag. En annan är att spela efteråt, som uppföljning.
Skriv en kommentar