En ny metod för att falsa ihop metallplåtar i bilindustrin halverar investeringskostnaden. Hos Saab Automobile, som vidareutvecklar tekniken, kommer rullfalsning inom kort att användas till hälften av jobben.
Pher-Ola Carlson, projektledare på Saab, är märkbart nöjd. På två år har han tillsammans med två kollegeor skruvat upp produktionstempot för plåtfalsning med hjälp av rullar ordentligt.
— 60 jobb i timmen anses som hög produktionsvolym inom bilindustrin. Där har traditionella falsar legat länge, medan rullfalsar toppat på 20-30 jobb. Nu har vi bevisat att vi klarar att köra 80 jobb i timmen med rullfalsning, säger han.
De bagageluckor till Saab 93 kombi som tillverkas i Pher-Ola Carlsons demonstrationsanläggning är dessutom identiska med de som tillverkas i serieproduktionen i Trollhättefabriken. Både när det gäller vad som stoppas in i cellen, och det som kommer ut.
Tekniken är alltså klar för att ta hand om serieproduktionen. Redan finns drygt 30 rullfalsceller i drift i GMs europeiska fabriker, ytterligare 25 är på gång. Flest är de än så länge i Trollhättan, där hälften av alla falsjobb från och med hösten körs med hjälp av rullfalsning.
Det innebär att de åtta miljoner som Saab Automobile och Innovatum satsat i utvecklingsprojektet kommer att betala sig riktigt snabbt.
— Investeringskostnaden för en produktionscell sjunker från sex till tre miljoner kronor. Dessutom sker ytterligare besparingar under hela dess livslängd, säger Pher-Ola Carlson.
Att anpassa en traditionell falspress till nya produkter är nämligen kostsamt. För varje ny produkt som ska tillverkas krävs nya verktyg, även om det bara handlar om små årsmodellsförändringar på en baklucka. Anledningen är att en falspress består av två formgjutna verktyg: En bädd där delarna som ska falsas ihop placeras och ett öververktyg som pressar ihop dem.
I en rullfals ersätts öververktyget av en robot utrustad med rullar som förs över de två metalldelarna och trycker ihop falsen.
Att tryckfalsarna ändå varit den förhärskande metoden beror på rullfalsningens krav på repetition. När en tryckfals har klarat sig med ett enda tryck för att falsen ska vara klar, har en rullfals behövt flera varv innan jobbet är gjort.
— Man började fundera på rullfalsning för 10-15 år sedan. Att få roboten att följa sin bana med hög precision har varit svårt. När farten dessutom skruvats upp har centrifugalkraften gjort det omöjligt, säger Pher-Ola Carlsson.
Att han nu lyckas ta sig runt det hindret tackar han sina virtuella verktyg för. Produktgeometrin, roboten och bädden laddas in i ett datorprogram där robotbanan går att programmera med en helt annan precision än vad som tidigare varit möjligt.
Inom GM Europa är han nu ansvarig för rullfalsning, och reser runt till de europeiska fabrikerna och hjälper till med installationerna.
— Om fem år tror jag att det här är den dominerande falstekniken inom hela fordonsindustrin. När det är dags att slänga ut gamla falspressar, kommer det vara naturligt att i stället investera i rullfalsar, säger han.
Skriv en kommentar