Rätt använda kan notifieringar gå från att vara störande till ett sätt att fånga mejl från dina viktigaste kontakter.

Men det finns fler sätt att se till att e-post från viktiga kontakter inte försvinner.

Ett är att skaffa en andra e-postadress och bara ge den till några få utvalda personer. Kvällar och helger eller stressiga arbetsdagar kan du nöja dig med att titta vad som dykt upp där, och sen tittar du i din publika inkorg när du har tid.

Ett annat sätt är att använda andra verktyg än e-post. Det här fungerar allra bäst i organisationer (vilket i det här sammanhanget kan betyda att ni har en och samma arbetsgivare eller flera olika) där ni är ett fåtal personer som skickar mycket e-post till varandra. Hoppa över e-posten helt och hållet och använd ett verktyg som Slack istället. Precis som en separat e-postadress ger detta dig möjlighet att hålla kommunikationen igång med viktiga personer utan att störas/lockas av allt annat.

Det kan också vara en idé att fundera på vad det är ni egentligen skickar till varandra via e-posten. Uppgifter och dokument gör sig bättre i verktyg anpassade för ändamålet. Skriv ner uppgiften direkt i er delade uppgiftslista, och jobba med dokumenten online. Det senare löser dessutom det annars oundvikliga problemet med tretton versioner av samma dokument som till slut ska sammanfogas till en enda. För delade uppgiftslistor är Todoist ett alternativ, för delade dokument Google Drive.


Det här är ett inlägg i årets upplaga av #blogg100. Utmaningen handlar om att skriva ett blogginlägg varje dag under 100 dagar i sträck, med start den första mars. Jag är med för första gången och har bestämt mig för att skriva 100 inlägg som hjälper dig att använda din dator på ett smartare sätt, för att bli mindre stressad och mer effektiv.

För att inte missa något av det jag skriver kan du prenumerera på mejllistan här nedan. Eller lägga till min webbplats i din RSS-läsare.

Länkar till alla mina tips hittar du här.