Norska Opera, som utvecklar webbläsaren med samma namn, kan bli utlandsresenärens bästa vän i sommar.
Jag skrev om Opera Turbo i april. Då verkade det som om Operas planer var att sälja Turbo som tillläggstjänst till sina operatörskunder. Nu har utvecklingen tagit ytterligare några steg, och norrmännen verkar också tänkt till vad gäller affärsmodellen.
För idag släpptes första betan av Opera 10, och en av de nya funktionerna är just turbon.
Med den blir webbupplevelsen bättre för den som sitter på en långsam uppkoppling. Och billigare för den som betalar per megabyte.
I mobiltelefoner gör Opera Mini surfupplevelsen uthärdlig, genom att låta webbsidorna ta vägen om företagets egna servrar där innehållet komprimeras. Det innebär att mindre mängd data skickas den sista biten ut till telefonen, den bit där bandbredden för det mesta är som minst.
Grundtänket bakom Turbo är ungefär det samma. Bilder komprimeras, och allt flash-innehåll laddas ner först när användaren ber om det, genom ett klick.
Tekniken ger en rejäl hastighetökning för den som sitter på en långsam uppkoppling. Men dagens prissättning på mobilt bredband, där framför allt utlandsresenärer ofta betalar per megabyte, gör tekniken intressant för fler.
Rådet till dem som turistar i utlandet är att lämna sitt svenska sim-kort hemma, för att istället köpa ett kontantkort på plats. Det ger kostnadskontroll. Men innebär samtidigt att man får en begränsning för hur mycket data som kan överföras. Att med Opera Turbos hjälp minska datatrafiken innebär därför att pengarna räcker längre.
Skriv en kommentar