Göteborgsföretaget Lamera ersatte jakt på riskkapital med jakt på rätt teknikpartner. Vd Anders Axelsson hittade en läromästare i Tibro.
När Anders Axelsson och Petter Wirfält bygger sin patenterade metall-sandwich ser det enkelt ut. Lim på en rostfri plåt, korta metallfibrer skakas ner i limmet, sen lim på en andra plåt som läggs ovanpå den första. Tekniken kallas för flockning.
— Det är lite av ett hantverk, man måste lära sig från någon som kan, säger Petter Wirfält, teknisk chef på Lamera.
Det är anledningen till att Lameras produktion finns i Tibro. Här har företaget hyrt in sig hos Flexflock. Som legotillverkare specialiserad på flockning har Flexflock kompetens som Lamera har utnyttjat.
Lameras produkt är ett material med namnet Hybrix. En sandwich där två tunna metallskivor förbinds av ett lager metallfiber i mitten. Det ger låg vikt och hög hållfasthet.
— Jämfört med en rostfri plåt med samma tjocklek är böjstyvheten hos Hybrix 10 procent lägre, men samtidigt väger det mindre än 50 procent av vad den solida plåten gör, säger Petter Wirfält.
Materialet kommer ursprungligen från Volvos forskningsavdelning. Det hamnade hos Chalmers Entreprenörsskola när tillämpningar i fordonsindustrin låg för långt in i framtiden. Där fick dåvarande studenterna Anders Axelsson och Mattias Grufberg, numera marknadschef, uppdraget att bilda ett företag med Hybrix som produkt.
— Antingen kunde vi försöka ta in ordentligt med riskkapital. Eller så kunde vi försöka att klara oss med mindre pengar genom att bygga en billigare produktionslina och skaffa kompetens från en samarbetspartner, säger Anders Axelsson.
Det blev budgetlösningen. 600 000 kronor senare har Lamera en lina som klarar en omsättning på 40 till 60 miljoner. Dit är det en bit kvar, i fjol sålde Lamera för omkring halvmiljonen.
Det kritiska momentet i tillverkningen är själva flockningen.
— De maskiner som finns att köpa fungerar bara för plastfibrer. Vi ville använda metallfibrer, och då stod vi på ruta noll. Flexflocks erfarenhet av flockning och maskinbygge visade sig vara en effektiv och ekonomisk väg framåt, säger Anders Axelsson.
I väntan på att få de första större beställningarna från den tyngre industrin, satsar Lamera på att övertyga företag som tillverkar konsumentprodukter att välja Hybrix. Längst har en väsktillverkare kommit. De första modellerna ska finnas innan jul.
Skriv en kommentar