Två jobbsökandes bakgrund och meritförteckningar kan vara snarlika. Men ge dem en kreativ utmaning, och det visar sig vem som är bäst lämpad för jobbet.
Det är så nystartade Mriday vill hjälpa företag att hitta rätt kompetens.
Vet du hur den perfekta väckarklockan ser ut? Det kan ge dig 10000 kronor och en praktikplats på Semcon. Har du idéer om framtidens kryddförpackningar kan belöningen bli 6000 kronor och ett jobb på Santa Maria.
Utmaningarna på rekryteringsföretagets Mridays webbplats är tänkta att bli en ny kontaktyta mellan arbetsgivare och jobbsökande. Och det är just så Sigbritt Oskarsson på Santa Maria resonerade när hon bestämde sig för att lägga ut förpackningstävlingen på nätet.
— Vi är långt i från säkra på att vi kommer få in en idé som går att använda. Men det är inte heller det viktiga för oss. Det här är ett sätt att komma i kontakt med unga tekniker som kan vara intressanta för oss, säger hon.
Idén till tävlingsformen fick Shan Huang framför tv:n, där nyhetsprogrammet berättade om databaser med CV där skillnaderna dem emellan ofta är små. Han bestämde sig för att hitta ett nytt sätt att gallra bland de sökande.
— Vi vill ge företagen en möjlighet att testa de jobbsökandes kunskap tidigt i ansökningsprocessen. Genom att ge dem ett problem att lösa är det deras praktiska kunskaper som testas, inte bara vilka meriter de har på pappret, säger han.
Mriday hakar därmed på trenden med kreativa rekryteringsmetoder. ÅF har exempelvis haft två hackerutmaningar på nätet, ABB har annonserat efter personal i fotbolls- och hockey-tidningar och HiQ har byggt en egen community.
Utan att veta säkert, företaget är alldeles nystartat och tävlingarna från Semcon, Santa Maria, Skanska och Envac är de fyra första som arrangeras, hoppas Shan Huang att Mridays upplägg ska visa sig vara både billigt och effektivt. Tanken är att tävlingsformen inte bara ska användas för rekrytering till vakanser, utan också för praktikplatser eller bara för att hitta kontakter som kan bli intressanta i framtiden.
Med upplägget, prispengar och en kreativ uppgift som ska lösas, är det i första hand teknologer som är i slutet av sin utbildning eller just pluggat klart Mriday vänder sig till.
— De har störst behov av vinstpengarna, och mest att vinna på att få visa upp sig i tävlingen, säger Shan Huang.
Mriday
<
p>Hjälper företag att anordna tävlingar på nätet, där jobbsökande får ett problem som ska lösas. De inskickade bidragen fungerar som urvalsunderlag för intervjuer. Bästa bidraget belönas dessutom med en prissumma på några tusenlappar.
Företagen som arrangerar tävlingen får använda sig av alla inskickade bidrag.
— Har man en idé bra nog för ett eget företag ska man alltså inte skicka in det här, säger Shan Huang.
Skriv en kommentar