We can’t assume that offline, or when people are self-selecting news online, they’re doing it in a completely random way. People are always engaging in personalisation to some extent and if we want to understand the extent of pre-selected personalisation, we have to compare it with the realistic alternative, not hypothetical ideals.
Reuters Institute livesände nyligen ett seminarium om filterbubblor – och vad forskningen faktiskt visar. Och nu har de publicerat en sammanfattning av innehållet på sin webbplats. Viktig läsning.
En slutsats värd att lyfta fram: Ett personligt urval har alltid skett i nyhetskonsumtionen, även offline och innan internet. Men då på ett egenvalt sätt, inte av algoritmer. Det intressanta är att det urval vi själva gör är mer begränsat.
When people are offline, they stick to a couple of their preferred news sources. They dig very deeply into those news sources and tend not to deviate from them. Online, it’s a bit different. Audiences for individual outlets are smaller because people spread their news consumption thinly across lots of different outlets.
När innehåll är gratis och dessutom frikopplat från bäraren ”tidning” eller ”nyhetssändning” blir det enklare att ta del av innehåll från många olika typer av källor.