Det har blivit dags att ge Flipboard en andra chans. Tidigare har jag avfärdat iPad-appen som snygg men inte särskilt användbar. Jag har nog haft fel.

Igår skrev Joakim Jardenberg om Dagens Flip, ett twitterflöde där han postar länkar till dagens, i sitt tycke, viktigaste nyheter. Länkarna går givetvis att följa från twitter.com eller valfri Twitter-klient. Men det är när det läggs till i Flipboard som det blir riktigt bra.

När jag ändå var inne i Flipboard och testade Dagens Flip upptäckte jag också att stödet för både Google Reader och Twitter har förbättrats avsevärt. Nu är det inte längre ”allt eller inget” som gäller. Istället kan man som användare välja vilka mappar i Google Reader som ska synkas, eller vilka delar av Twitter man vill följa i Flipboard. Bland annat. Om det här verkligen är nytillkomna funktioner, eller bara jag som tidigare tittat slarvigt låter jag vara oskrivet, men stor skillnad gör dem i alla fall.

Men det är inte att titta på Flipboard idag som är det mest spännande. Istället är det intervjun från julveckan som jag bäddat in här ovan, där Flipboards vd Mike McCue pratar om framtiden, som jag gör mig mest nyfiken.

Från en publicistisk synvinkel är diskussionen om annonsformat intressant. McCue jämför bland annat dagens webbannonser med de som finns i tryckta magasin. Den ena sorten tycker läsarna är mest i vägen, de andra läser de ofta med stor behållning. Genom att i Flipboard återinföra ”tidningssidan” som begrepp (istället för att skrolla nedåt allteftersom man läser bläddrar man sig igenom innehållet, helsida efter helsida) ger det också bättre annonsmöjligheter, menar han. Annonserna går att göra lika snygga som i tryck, men med samma förbättrade precision som på webben.

Och ur användarvinkel är det också spännande att höra hur de tänker angripa det som jag tycker varit Flipboards största svaghet: Att programmet inte klarar det enorma informationsflödet som kommer via Facebook, Twitter och RSS-prenumerationer. Hos Flipboard funderas det en hel del om hur smarta filter kan hjälpa till. I somras, nästan samtidigt som Flipboard lanserades, köptes Ellerdale. Det företaget utvecklade algoritmer som kan vaska fram det viktigaste ur varje användares flöde.

Jag flyttar fram Flipboard till min iPads första skärm, och ger programmet en ny chans ett tag framöver.