Spot on? Han tar den enkla vägen ut, som Zuckerberg, för att slippa en svår fråga och verka tuff i sin hållning. Frågan är betydligt mer komplex än på/av.
Jag menar spot on utifrån hur det i praktiken ser ut idag, där integriteten inte sätts i första rummet om man vill vara med på nätets största tjänster. Det är klart att det inte är svart-vitt, men de flesta jag pratar med tycks ännu inte fundera särskilt mycket kring det här.
Är du säker på att det handlar om enkla vägen ut? Att det inte snarare är välöverlagda beslut fattade i affärsmöjligheter?
Nej, jag tänkte på Sun-chefen som jag iofs inte vet om han hade vinst i åtanke. Undrar vad han säger idag. Zuckerberg har givetvis anledning att få oss att tro att privatliv är något gammalt förlegat som hör forntiden till.
För konsumenten / produkten av t.ex.sociala medier är det en praktisk enkla-vägen-ut-hållning som låter lite modig sådär. En modern inställning liksom, som dessutom dödar den gnagande känslan av att något kan gå fel med det här.
Det pågår ju ett gigantiskt experiment egentligen, med risk för att insatsen är hög. Privacy-forskningen studerar det här men är i sin linda och fältet är inte särskilt stort. Se t.ex. http://petsymposium.org/ som har hållits endast 12 gånger.
Modigt och modernt, eller handlar det om okunskap och att sticka huvudet i sanden? Kanske två olika sätt att beskriva samma fenomen. Men jag tror som du, att insatsen möjligen är högre än vad vi ser idag.
Tack för länken till PET Symposium. Har du varit med på något av de som hittills arrangerats? Vet du hur det är med svensk forskning på området?
Spot on? Han tar den enkla vägen ut, som Zuckerberg, för att slippa en svår fråga och verka tuff i sin hållning. Frågan är betydligt mer komplex än på/av.
Jag menar spot on utifrån hur det i praktiken ser ut idag, där integriteten inte sätts i första rummet om man vill vara med på nätets största tjänster. Det är klart att det inte är svart-vitt, men de flesta jag pratar med tycks ännu inte fundera särskilt mycket kring det här.
Är du säker på att det handlar om enkla vägen ut? Att det inte snarare är välöverlagda beslut fattade i affärsmöjligheter?
Nej, jag tänkte på Sun-chefen som jag iofs inte vet om han hade vinst i åtanke. Undrar vad han säger idag. Zuckerberg har givetvis anledning att få oss att tro att privatliv är något gammalt förlegat som hör forntiden till.
För konsumenten / produkten av t.ex.sociala medier är det en praktisk enkla-vägen-ut-hållning som låter lite modig sådär. En modern inställning liksom, som dessutom dödar den gnagande känslan av att något kan gå fel med det här.
Det pågår ju ett gigantiskt experiment egentligen, med risk för att insatsen är hög. Privacy-forskningen studerar det här men är i sin linda och fältet är inte särskilt stort. Se t.ex. http://petsymposium.org/ som har hållits endast 12 gånger.
Modigt och modernt, eller handlar det om okunskap och att sticka huvudet i sanden? Kanske två olika sätt att beskriva samma fenomen. Men jag tror som du, att insatsen möjligen är högre än vad vi ser idag.
Tack för länken till PET Symposium. Har du varit med på något av de som hittills arrangerats? Vet du hur det är med svensk forskning på området?