— Med rätt verktyg kan underhållet bli direkt vinstgenererande. Men verktygen är inte penna och papper.
Det säger Mirka Kans, som i våras blev klar med sin avhandling om hur it-stöd kan användas för att effektivisera underhållet.
Mirka Kans är förvånad. Över att så många svenska företag fortfarande ser underhåll som en kostnad.
— Underhåll har ofta bara rollen som supportfunktion. Men hur det utförs påverkar direkt produktionen. Underhåll kan därför generera vinst, och borde också styras på ett bättre sätt, säger hon.
Som forskare vid Växjö Universitet disputerade hon i maj med en avhandling om hur företag kan välja it-system för att nå den förbättringen.
Ett lyckat införande av ett it-system börjar enligt henne med en ordentlig analys av hur underhållsverksamheten fungerar idag. Hennes rekommendation är att börja med de stora, oförutsedda stillestånden, och vad som orsakar dem.
— Men ofta vet man inte ens vilka de stora stoppen är, så det måste man börja med att ta reda på. När man vet det kan man fundera på vilken data man behöver för att komma till rätta med dem, och därefter kan man välja ett it-verktyg som stödjer företagets behov.
Redan på den allra mest grundläggande nivån kommer stora vinster, menar hon. När man går från ett pappersbaserat system till ett datoriserat får man en historik över underhållet.
— Det gör det möjligt att titta på hur man jobbar, vad det är för problem man har, vilka flaskhalsar som finns, vilka maskiner som ofta går sönder, varför de går sönder. Datorerna ger en möjlighet att följa upp vad som faktiskt händer i verksamheten.
Nästa steg är att använda datorsystemet för att koordinera underhållet med vad som faktiskt händer i produktionen.
— Maskiner går ju inte sönder enligt kalendertid, men det är ju ändå så man ofta försöker planera. ”Då har vi ett stopp, då kör vi underhållet”.
Kombinerat med tillståndsövervakning kan ett datorsystem se till att underhållsorganisationen blir betydligt mer flexibel. Den största fördelen är att det blir möjligt att förutsäga när en komponent inte längre kommer fungera, och därmed byta just innan den går sönder.
— Tredje steget är att kunna jämföra olika alternativ för underhållet med varandra. Vi har suttit och pratat med några svenska kärnkraftverk, där mycket av fokus ligger på säkerhet och tillförlitlighet. Nu ser de att det går att uppnå tillförlitlighet och säkerhet på olika sätt. Olika lösningar ger olika stora kostnader.
Vanliga fallgropar
Enligt Mirka Kans finns ett antal fallgropar att undvika när man ska skaffa ett it-stöd för underhållsorganisationen:
- Räkna inte med att tidsplan och budget kommer hålla, det tar alltid längre tid och kostar mer än man trott.
- Införandet av ett nytt it-system involverar fler personer i företaget än man förväntar sig.
- Börja inte med att köpa ett system, gör ett ordentligt förarbete för att ta reda på vad det egentligen är som behövs.
- Investera inte bara för dagen, tänk framåt så att systemet går att anpassa till förändringar i underhållet.
- Se inte investeringen som ett rent teknikprojekt. Betrakta det istället som ett verksamhetsförbättrande projekt, och se till att de tekniska lösningarna passar i organisationen.
- Inse att det perfekta systemet inte finns. Rangordna funktioner i ”nödvändigt-viktigt-önskvärt” och gör inte avkall på det nödvändiga.
- Köp inte för avancerade system, som företaget inte är moget att hantera.
Skriv en kommentar