• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll

Anders Thoresson

  • Hem
  • Föreläsningar
  • Blogg
  • Effektivt
  • Digitalsamtal
  • Om
  • Show Search
Hide Search

Att skriva

Länktips: Spectacular Writing Tools

Publicerad 3 april, 2016

Om du inte hittat verktyg som hjälper dig att skriva bättre eller få mer gjort bland mina tips finns det fler källor att ösa ur på nätet.

En är Product Hunts samling Spectacular Writing Tools som innehåller många program och tjänster som ser intressanta ut. Här finns ordbehandlare, grammatikverktyg och program för att skapa snygga e-böcker.


Det här är ett inlägg i årets upplaga av #blogg100. Utmaningen handlar om att skriva ett blogginlägg varje dag under 100 dagar i sträck, med start den första mars. Jag är med för första gången och har bestämt mig för att skriva 100 inlägg som hjälper dig att använda din dator på ett smartare sätt, för att bli mindre stressad och mer effektiv.

För att inte missa något av det jag skriver kan du prenumerera på mejllistan här nedan. Eller lägga till min webbplats i din RSS-läsare.

Länkar till alla mina tips hittar du här.

[et_bloom_inline optin_id=optin_9]

Vad jag använder: Textexpander

Publicerad 2 april, 2016

Många små steg kan göra stor skillnad. Och ibland är det faktiskt möjligt att kvantifiera exakt hur stor den skillnaden är.

Under 2015 sparade jag ungefär en arbetsdag på att använda ett program som heter Textexpander1.

Textexpander låter mig skapa makron, genvägar, för text som jag ofta skriver. Istället för att skriva internet of things skriver jag numera bara iiot. Fyra tecken istället för arton. Verkligen en liten seger. Men med tanke på hur ofta jag skriver internet of things växer antalet sparade tangentbordstryckningar rätt snabbt.

Jag har liknande förkortningar för mitt personnummer (som fungerar som användarnamn på flera tjänster jag använder), min e-postsignatur, för “artikelskelett”, mitt momsnummer, mitt fullständiga namn och för formuleringar jag ofta använder när jag skickar ut intervjuförfrågningar (“Hej! Jag är frilansjournalist och vill gärna göra en intervju med dig. Jag har precis på börjat research för en artikel om X.”)

En av de fina finesserna i Textexpander är att jag kan låta X i det sista exemplet vara en så kallad variabel. När jag skriver mmail för att starta ett nytt mail dyker det upp en ruta på skärmen som frågar “Vad handlar artikeln om?”. Jag svarar “bitcoin och blockkedjan” och texten som hamnar i mailutkastet blir Hej! Jag är frilansjournalist och vill gärna göra en intervju med dig. Jag har precis på börjat research för en artikel om bitcoin och blockkedjan.

Men det går också att använda Textexpander för att undvika upprepningar i de texter jag skriver.

Som du kanske lagt märke till inleds flera av förkortningarna med att den inledande bokstaven används två gånger. Andra, som jag inte har med som exempel här, inleds med ett x. Det finns en enkel förklaring till det. Hade förkortningen för e-postinledningen varit mail hade jag inte kunnat skriva mail i en text utan att de fyra bokstäverna hade bytts ut mot Hej! Jag är frilansjournalist och så vidare. Genom att dubblera första bokstaven så kommer jag runt det problemet.


Det här är ett inlägg i årets upplaga av #blogg100. Utmaningen handlar om att skriva ett blogginlägg varje dag under 100 dagar i sträck, med start den första mars. Jag är med för första gången och har bestämt mig för att skriva 100 inlägg som hjälper dig att använda din dator på ett smartare sätt, för att bli mindre stressad och mer effektiv.

För att inte missa något av det jag skriver kan du prenumerera på mejllistan här nedan. Eller lägga till min webbplats i din RSS-läsare.

Länkar till alla mina tips hittar du här.

[et_bloom_inline optin_id=optin_9]


  1. Till Windows finns ett liknande program som heter Phraseexpress. ↩

En virtuell broms som manar till eftertanke när jag upprepar mig

Publicerad 1 april, 2016

Språkliga tics är inte ovanligt. Att ha ord eller uttryck som man använder för ofta. För den som lyssnar eller läser kan det blir en jobbig upprepning eller i värsta fall en distraktion som stjäl uppmärksamheten från det faktiska innehållet.

Att bli av med de språkliga tics man använder när man pratar kan vara svårt. Att bli av med dem man använder när man skriver är enklare.

Förhoppningsvis upptäcker man upprepningarna när man läser igenom sin egen text. Om man nu läser igenom texten innan den publiceras.

Men inte ens om man läser igenom texten själv är det säkert att man reagerar på upprepningarna. I veckan gjorde en av mina redaktörer mig uppmärksam på att jag använder formuleringen “handlar om” alldeles för ofta.

Den aktuella texten var 3000 tecken lång och jag hade läst igenom den ett par gånger innan mejlet gick iväg.

Inte tillräckligt många genomläsningar för att hitta – men tillräckligt många tecken för att få plats med – fem “handlar om”.

Tekniken till undsättning!

Liknande språkliga tics har jag tidigare jobbat bort med hjälp av Textexpander, ett program som låter mig skapa makron i datorn. Windowsanvändare kan istället titta närmare på Phraseexpress. Man kan säga att ett makro är en genväg. Istället för att skriva min signatur i e-post skriver jag istället xsig. Fyra tecken istället för de dryga 200 som signaturen faktiskt innehåller.

Oftast är det så Textexpander används, för att slippa skriva text. Men grundfunktionen, att automatiskt byta ut en viss teckenkombination mot en annan, går också att använda som ett automatisk broms som manar till eftertanke.

Varje gång jag skriver handlar om ersätts de två orden med HANDLAR OM!?. Som en fråga till mig själv.

“Vill jag verkligen skriva “handlar om” eller går det att formulera meningen på ett annat sätt?”

Efter att en vänlig läsare räknat antalet ”man” i den här texten har jag numera en varning även för det ordet! Jag var redan innan medveten om att jag nog använder det lite för ofta. Men det här var extremt. Tack för påpekandet!


Det här är ett inlägg i årets upplaga av #blogg100. Utmaningen handlar om att skriva ett blogginlägg varje dag under 100 dagar i sträck, med start den första mars. Jag är med för första gången och har bestämt mig för att skriva 100 inlägg som hjälper dig att använda din dator på ett smartare sätt, för att bli mindre stressad och mer effektiv.

För att inte missa något av det jag skriver kan du prenumerera på mejllistan här nedan. Eller lägga till min webbplats i din RSS-läsare.

Länkar till alla mina tips hittar du här.

[et_bloom_inline optin_id=optin_9]

Vad jag använder: Kaleidoscope

Publicerad 30 mars, 2016

Som journalist skickar jag i väg artiklar och får tillbaka dem med synpunkter. Personer jag har intervjuat vill kontrollera fakta och med mina redaktörer kan det ibland bli något av artikelpingis med tre, fyra versioner av en text. Eller så ber jag någon ha synpunkter på en text innan den går iväg till redaktör.

Hur komplicerad denna process blir varierar från gång till gång. Ibland används Microsoft Words funktioner för att göra och spåra ändringar. Vilket är finfint, om den som har synpunkter använder en version av Word som mina gratisprogram klarar av att öppna på rätt sätt. Annars är risken stor att förslagen blir helt obegripliga. Och ibland är ändringarna gjorda direkt i mitt dokument, utan att ha blivit markerade på något sätt. Då är det ofta lätt att se vad som är tillagt eller ändrat, men inte lika uppenbart om något har tagits bort.

Oavsett vilket är nödlösningen lika enkel som tidskrävande: Att skriva ut båda versionerna på papper och jämföra dem, rad för rad.

Eller så skaffar man ett program som Kaleidoscope. Två versioner av samma text öppnas i programmet, och alla skillnader markeras tydligt med olika färger.

Enkelt, och väldigt tidsbesparande.


Det här är ett inlägg i årets upplaga av #blogg100. Utmaningen handlar om att skriva ett blogginlägg varje dag under 100 dagar i sträck, med start den första mars. Jag är med för första gången och har bestämt mig för att skriva 100 inlägg som hjälper dig att använda din dator på ett smartare sätt, för att bli mindre stressad och mer effektiv.

För att inte missa något av det jag skriver kan du prenumerera på mejllistan här nedan. Eller lägga till min webbplats i din RSS-läsare.

Länkar till alla mina tips hittar du här.

[et_bloom_inline optin_id=optin_9]

Vad jag använder: Copied

Publicerad 29 mars, 2016

GoodReader och Hightlights är ett sätt att jobba smartare med pdf-dokument i iPad och dator. Men det finns många andra tillfällen då jag jobbar med platta och dator sida vid sida.

Ibland handlar det om att flytta text från iPad till dator. Det kan handla om en artikel jag läser och vill citera i en text jag skriver. Ett sätt är att skicka mejl till mig själv.

Ett bättre sätt är att använda ett gemensamt klippbord som delas av både iPad och dator (och iPhone också, för den delen). Det finns flera sådana alternativ, det jag valt att använda heter Copied.

Det jag kopierar i ena prylen dyker strax där efter, via Apples iCloud, upp i de andra också. Väldigt smidigt när jag läser texter jag vill citera mycket ur. Kopiera, kopiera, kopiera medan jag sitter i fåtöljen med iPaden. Sen flyttar jag över till datorn och lägger in textsnuttarna på rätt ställen.

Copied har alltså de grundläggande funktioner jag behöver. Men också några andra: Det går att kopiera bilder, och vill man kombinera flera urklipp till ett är det också möjligt. Bra är dessutom att det går att använda olika “mallar”. Länkar kan till exempel klistras in som färdig Markdown-text om man behöver det.


Det här är ett inlägg i årets upplaga av #blogg100. Utmaningen handlar om att skriva ett blogginlägg varje dag under 100 dagar i sträck, med start den första mars. Jag är med för första gången och har bestämt mig för att skriva 100 inlägg som hjälper dig att använda din dator på ett smartare sätt, för att bli mindre stressad och mer effektiv.

För att inte missa något av det jag skriver kan du prenumerera på mejllistan här nedan. Eller lägga till min webbplats i din RSS-läsare.

Länkar till alla mina tips hittar du här.

[et_bloom_inline optin_id=optin_9]

« Föregående sida
Nästa sida »

Missa inte min kommande gratis-bok med tips för uppgiftslistan, kalendern och e-posten!

Copyright © 2021 · Monochrome Pro på Genesis Framework · WordPress · Logga in