Bild efter bild i Powerpoint fungerar för presentationer med en rak och tydlig kronologi. Ska mer komplexa sammanhang beskrivas behövs något annat, tycker Peter Arvai.
Sedan två år tillbaka är han vd på ungersk-amerikanska Prezi som utvecklar ett alternativ.
“Vår teknik kommer bäst till sin nytta när det är en helhet uppbyggd av många delar som ska förklaras. Det kan till exempel vara en projekt- eller organisationsplan. Utan att prata om individerna i en organisation är det svårt att förstå hur den fungerar. Samtidigt vill man behålla överblicken”, säger Peter Arvai.
Om en presentation i Microsofts Powerpoint eller Apples Keynote är en digital motsvarighet till overhead-bilder är Prezi ett enda stort pappersark. Finessen är att användaren steglöst kan zooma in och ut, för att enkelt kunna växla mellan överblick och detaljer.
“Det gör att man hela tiden behåller känslan för hur detaljerna hänger ihop. Visar en arkitekt en planlösning så förstår man hela tiden var de olika rummen finns, i förhållande till varandra”, säger Peter Arvai.
Han lämnade Sverige och flyttade till Budapest och vd-stolen på Prezi 2008. Då pågick fortfarande utvecklingen av tjänsten, i april 2009 skedde lanseringen. Mottagande blev bra, främst i Europa. Men Peter Arvai var inte nöjd: En snabb etablering i USA var ett måste.
”Jag har sett många företag som kommer från en mindre europeisk marknad, som Sverige eller Ungern, och tror att nästa steg är England eller Tyskland. Under tiden hinner ett amerikanskt bolag snappa upp idén och ta marknaden i USA. Då är man reducerad till att vara en regional spelare.”
Med riskkapital från danska Sunstone och den amerikanska konferensarrangören TED kunde Prezi öppna kontor i San Francisco i november förra året. Samtidigt strömmade användarna till.
“Det tog oss ungefär 18 månader att få en miljon registrerade användare. Som en jämförelse tog det Twitter två år.”
Med en ny funktion som låter flera personer arbeta i samma dokument samtidigt hoppas han att ännu fler användare ska hitta företaget.
“Det är lurigt med metaforer eftersom de aldrig blir exakta, men lite påminner det om en digital whiteboard.”
Prezis affärsmodell bygger på ett freemium-upplägg: Grundtjänsten är gratis, mer avancerade funktioner kostar. Hos Prezi innebär det bland annat att vem som helst kan titta på presentationer som skapats med gratiskonton. För 59 dollar per år går det att göra dem privata, för 159 dollar går Prezi dessutom att använda utan en nätuppkoppling.
Hur många av användarna som är betalande kunder vill Peter Arvai inte avslöja.
“Vi nöjer oss med att säga att vi har ett positivt kassaflöde.”
Finns det planer på en andra investeringsrunda?
“Vi är alltid intresserade av att jobba med bra människor, så om rätt tillfälle dyker upp är det inte omöjligt. Men just nu har vi inget akut behov av kapitaltillskott.”
Hur mycket positionerar ni er mot Powerpoint och Keynote för att locka till er användare?
“Det viktiga för oss är att förklara att Prezi är ett helt annat format, inte att positionera oss mot de programmen.”
Men oavsett vad ni säger så är det ett val som användarna står inför när de ska skapa sina presentationer.
“Det går inte att förneka. Jag tror att de flesta som använder Prezi idag gör det för att vi erbjuder något nytt, inte för att man har funderat på om det gör kommunikationen effektivare eller inte. Sen hoppas vi så klart att man ska upptäcka att så är fallet.”
Från handhack till färdig tjänst
På tidigt 2000-tal var Adam Somlai-Fischer utbytesstudent på KTH. Han läste till arkitekt, började undervisa och forska på Interaktiva institutet.
När han skulle presentera sina projekt var han inte nöjd med Powerpoint. Istället valde han grafikverktyget Flash och började använda en zoomeffekt. Varje presentation krävde timmar av programmerande, men det var väl investerad tid.
Många som lyssnade ville göra liknande presentationer. När Adam återvände till Ungern lärde han känna Peter Halacsy, och tillsammans skissade de på en lösning som vem som helst kunde använda.
“2008 var en prototyp klar och de insåg att de hade grunden till ett företag”, säger Peter Arvai.
Han var då vd på Sanocore, ett företag som utvecklat webbplatsen omvård.se. Tidigare hade han jobbat som produktchef på mobilföretaget Mobispine och där kommit i kontakt med Peter Halacsy.
”Jag försökte rekrytera honom, men det blev till slut han som anställde mig”, säger Peter Arvai.
Peter Arvais tips för en lyckad presentation
- Viktigaste förberedelsen du kan göra är att förstå vad publiken vill få ut av din presentation
- Det är okej att inte veta allt, du kan engagera publiken genom be om deras åsikter
- Presentationsverktyg är till för att stärka din poäng eller att underlätta diskussion, inte att användas som ditt manus
Skriv en kommentar