• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll

Anders Thoresson

  • Hem
  • Föreläsningar
  • Blogg
  • Effektivt
  • Digitalsamtal
  • Om
  • Show Search
Hide Search

Apples support snubblar på säkerheten

Publicerad 6 augusti, 2012

En raderad dator, en raderad iPad, en raderad iPhone, ett kapat Gmail-konto och ett kapat Twitter-konto. Det var ingen rolig eftermiddag för teknikjournalisten Mat Honan.

När det kommer till lösenord brukar två råd nästan alltid förekomma:

  • Välj långa lösenord eftersom de är svårare att knäcka.
  • Byt lösenord ibland.

I Mat Honans fall verkar det inte som om dessa råd var till någon större glädje. Den som tog sig in i hans konton använde en mer sofistikerad metod är ren kraft och program som knäcker lösenord.

Istället tycks någon ha ringt Apples support, utgett sig för att vara Mat Honan, ha navigerat sig förbi de kontrollfrågor som ställdes och till slut fått välja ett nytt lösenord.

Med det kunde angriparen använda Apples funktion att radera prylar på distans för att förstöra Honans data, och med kontroll över hans e-postkonto kopplat till Apples .me-tjänst också skapa nya lösenord för Gmail och Twitter.

Ska onekligen bli intressant att se hur den historien utvecklar sig.

Uppdaterat: Nu har Mat Honan berättat mer om vad som hände.

Arkiverad under: Bloggat Taggad som: Apple, internet, säkerhet

Om Anders Thoresson

Frilansjournalist, poddare, föreläsare, moderator. Frågar, skriver, pratar.

Läsarkommentarer

Trackbacks

  1. Ett samtal till Amazon och ett till Apple skriver:
    7 augusti, 2012 kl. 13:05

    […] Honan hade delvis rätt. Det var ingen som hade knäckt hans lösenord. Men det var inte bara Apples kundtjänst som var inblandad när han förlorade massor av filer på […]

    Svara

Skriv en kommentar Avbryt svar

Copyright © 2022 · Monochrome Pro på Genesis Framework · WordPress · Logga in