Med mängden länktips som sköljer över en varje dag finns det inte en möjlighet att hinna läsa allt. Det delas länkar via Facebook och på Twitter, det dyker förhoppningsvis upp intressanta saker i RSS-läsaren, kanske skickar någon kollega ett tips eller två via e-post.

Mycket prioriteras bort direkt, trots att det ser intressant ut. Annat ser så viktigt ut att jag släpper allt och läser direkt. Men en inte oansenlig mängd artiklar hamnar någonstans mittemellan. Inte tillräckligt angeläget för att prioriteras direkt, men tillräckligt angeläget för att faktiskt läsas sen.

Här finns en mängd olika strategier för hur det där “sen” ska hanteras. Jag testade länge att skriva ut artiklarna på papper. Men problemet med artiklar på papper är att de sällan är där jag är när jag har faktiskt har tid att läsa. Att skicka länkarna med mejl till sig själv kan fungera, men är en lösning med sina egna problem.

Det som fungerar för mig och många andra är att använda appar/tjänster som Instapaper och Pocket.

Det här är lösningar som enkelt kan beskrivas som en virtuell skrivare. Istället för att skriva ut det jag vill läsa på papper sparar jag artiklarna till mitt konto på Instapaper. Sen finns de tillgänglig i mobiltelefon, pekplatta eller dator när jag har tid att läsa. Och eftersom jag alltid har åtminstone en av de prylarna inom räckhåll har jag också alltid med mig högen med texter jag vill läsa.

Precis som med RSS-läsaren riskerar Instapaper att bli ett stressmoment i sig själv, ytterligare en inkorg som ska tömmas.

Jag väljer att se det tvärt om: Jag är väldigt glad för de artiklar jag faktiskt läser. Och sedan jag för många år sedan började använda Instapaper har de definitivt blivit fler.

Instapaper och Pocket delar grundfunktioner med varandra, men också med funktioner som Läslistan i Apples webbläsare Safari men också Facebooks nyligen utökade Save for later.

Om du som jag läser mycket i jobbet har Instapaper dock ett trumfkort i rockärmen: En virtuell överstrykningspenna.

I Instapaper går det nämligen både att markera intressanta passager och att själv göra marginalanteckningar. Dessutom kan det du markerar och skriver automatiskt delas vidare. Från Instapaper direkt till bland annat Evernote, men med hjälp av Instapapers kanal på Ifttt till ett stort antal tjänster.

Det här är något som jag har väldigt stor glädje av i mitt jobb som journalist. Efter att ha plöjt igenom ett stort antal artiklar medan jag gör research har jag alla de passager jag markerat som intressanta samlade på ett och samma ställe.


Det här är ett inlägg i årets upplaga av #blogg100. Utmaningen handlar om att skriva ett blogginlägg varje dag under 100 dagar i sträck, med start den första mars. Jag är med för första gången och har bestämt mig för att skriva 100 inlägg som hjälper dig att använda din dator på ett smartare sätt, för att bli mindre stressad och mer effektiv.

För att inte missa något av det jag skriver kan du prenumerera på mejllistan här nedan. Eller lägga till min webbplats i din RSS-läsare.

Länkar till alla mina tips hittar du här.