I Ludvika behöver fotbolls- och hockeyklubben nya spelare. Och ABB duktiga ingenjörer.
I gemensamma annonser försöker nu ABB och idrottsföreningarna att locka folk till orten.
”Vi söker fotbollsspelare” är rubriken på en annons i senaste numret av fotbollstidningen Offside. Det hade lika gärna kunnat stå ”Vi söker ingenjörer”.
Tillsammans med Ludvika Fotboll är det nämligen ABB och ett antal andra, mindre företag som står bakom annonsen. Och det är inte bara teknisk skicklighet på planen man letar efter. Lika viktigt är det med teknisk skicklighet vid skrivbordet.
— Vi jobbar med alla konventionella metoder vi har för att stärka upp rekryteringen. Men det här var ett spännande infall vi fick, säger Johan Söderström, ansvarig för ABB:s Power Producs-Divison i Sverige.
Knappt 2500 personer jobbar med företagets kraftprodukter idag i Sverige, men ABB behöver rekrytera ytterligare 150 personer i Ludvika.
— Vi har sedan tidigare goda erfarenheter av idrottsmän och idrottskvinnor som presterar väldigt bra på ABB. Det går att dra många paralleller mellan lagsporter och hur man jobbar i ett stort företag. Därför tyckte vi att det här kunde vara ett spännande sätt att försöka rekrytera på, säger han.
— Responsen har varit bra, vi har hittat flera heta kandidater. Det är klart att vi inte klarar av 150 personer på det här sättet, utan det är ett komplement. Men det gäller att hitta ännu fler uppslag och bli mer kreativ, det finns ju bara en viss mängd människor att slåss om på den svenska arbetsmarknaden.
Sedan tidigare sponsrar ABB både Ludvika Fotboll och Ludvika Hockey. Engagemanget i klubbarna är ett sätt att stötta det lokala föreningslivet, och göra Ludvika till en attraktiv ort att flytta till.
— För oss är det mer meningsfullt att jobba lokalt, än att gå in och sponsra rikstäckande arrangemang, säger Kristina Holmström-Matses, kommunikationsansvarig på division Power Products.
Skriv en kommentar