90 svenska webbentreprenörer och 24 timmar. Så ser förutsättningarna ut för 24 Hour Business Camp. Målsättningen är massor av nylanserade webbtjänster vid lunch den 23 januari.
Halv sex på onsdag eftermiddag hämtar ångbåten Östanå upp närmare ett hundra webbentreprenörer på Nybrokajen i Stockholm. Färden går till konferensanläggningen Hasseludden Yasuragi.
Kvällen och förmiddagen därpå är vikt åt mingel och kontaktknytande. Men från lunchtid och ett dygn framåt är det fullt fokus på webbutveckling.
— Vi vill visa att det är kul att vara entreprenör. Att det är kul att realisera sina egna idéer. Och att det blivit enkelt att göra det, säger Ted Valentin och fortsätter:
— Men man behöver inte ha så stora ambitioner från början. Som student finns möjligheten att starta något vid sidan av, och lära sig massor på vägen.
Han är initiativtagaren till arrangemanget som fått namnet 24 Hour Business Camp. Som entreprenör på webben har han bland annat dragit igång ett antal webbplatser med karttema: Annonskartan, Badkartan och Campingkartan är tre exempel.
— För tio år sedan krävdes det miljoner i riskkapital för att starta något på webben. Så är det inte längre. Många av de mest intressanta webbtjänsterna idag kommer från små entreprenörer, tack vare att det finns massor av gratisverktyg som gör det både billigt och enkelt att komma igång, säger Ted Valentin och nämner bloggmjukvara som WordPress, programspråk som Ruby on Rails och Googles plattform App Engine.
90 deltagare fördelade på 52 team kommer under dygnet fram till fredag lunch använda de verktygen, och andra, för att utveckla nya tjänster på nätet. Målsättningen är att efter 24 timmar vara klar för lansering.
Men hur många webbidéer som inte är omsatta i praktiken finns det egentligen kvar?
— Massor. Eftersom topografin på nätet hela tiden utvecklas så öppnas det hela tiden för nya idéer också. För bara några år sedan var det till exempel ingen som visste vad ett socialt nätverk var.
Vad är en realistisk förväntan, hur många färdiga sajter kommer det finnas när ni är klara?
— Alla kommer inte att lyckas, allt kommer inte att bli bra. Men det är bättre att misslyckas på 24 timmar än att låta det ta två år. Då har man på kort tid lärt sig något, som man kan dra lärdom av i nästa projekt. Kanske blir fem riktigt framgångsrika, och då kan man ju lära av vad dem gjorde.
Hur trött kommer du vara på fredag kväll?
— Rätt utpumpad, skulle jag gissa.
Tidigare webbtjänster från deltagarna
<
p>Till 24 Hour Business Camp kommer personer som startat webbplatser som Twingly, Tablefinder, Hittarecept, Bokhora och Bloglovin.
Rapporter från evenemanget kommer på http://live.24hourbusinesscamp.com/.
Skriv en kommentar